Skip til hoved indholdet
    Hjem Nyheder Læring, kunst og magi i skoven

Læring, kunst og magi i skoven

I disse dage sker sælsomme ting i Ganløse Ore. Mange elever har nemlig byttet klasselokalet ud med frisk luft, samarbejde, læring og kunst i skoven.

Performancevandringer og økosystemer

Helt konkret skal 260 elever fra Egedals 5. og 6. klassetrin opleve en såkaldt performancevandring (eller vandreforestilling), der indgår i det overordnede kunstprojekt Voks skoV – arrangeret af Seidlers Sensorium – som i løbet af maj måned også byder på workshops og et naturforløb i og om Ganløse Ore og dens økosystem. 

Tirsdag den 23. april var 5. A og B fra Lærkeskolen mødt op i udkanten af skoven, og vi fik lov at følge en gruppe fra B-klassen, da den blev ledt imellem to birketræer, der stod skråt mod hinanden. Dermed var eleverne kommet gennem ”portalen” til en sanselig rejse gennem skoven til naturens og kunstens verden.

Kunsten blev dannet i fællesskab

De ivrige børn kom forbi seks forskellige ”scener” i skoven. Hvert sted stod en professionel performer, der sørgede for, at de unge aktivt og i fællesskab blev indviet i træer – fra krone til rod – og deres livscyklus fra små spirer til muld.

Alle de meget engagerede elever blev inddraget med fælles handlinger i lyriske fortællinger på de forskellige scener. For det var i samspillet mellem børnene og performeren, at den unikke lærings- og kunstoplevelse blev formet. Og det samme når den faglige viden, men især en sanselig fornemmelse af, at alt i skoven og naturen hænger sammen via symbioser, sammenhold og cyklusser, stille flød ind i børnenes kroppe og sind i et roligt tempo, mens de f.eks. gik, stod eller sad med åbne eller lukkede øjne og lyttede til skoven, vinden, fuglene eller kunstnerens dæmpede stemme.

Hvad syntes børnene?

Ida, Elvira og Theodor fra 5. B på Lærkeskolen var ikke i tvivl efter kunstprojektet:

– Det var også fedt med skuespillerne, der levede sig godt ind i rollerne. Og vi elever samarbejdede fint, og det var skønt at lave noget fysisk i det dejlige vejr.

Vi har helt sikkert lyst til noget lignende igen en anden gang, understregede de tre friske elever, før de gik i gang med madpakkerne. 

Det var meget spændende og sjovt! Vi lærte meget om træerne og det i jorden. Og vi vil bedre kunne huske det end det, vi lærer i klassen. Man lærer jo nemmere, når man nyder det og har det sjovt, og der er noget visuelt.

Ida, Elvira og Theodor fra 5. B fra Lærkeskolen

Hvad fik skolen ud af dagen?

Med på 5. B’s vandring var Michael Dinesen, der er uddannet lærer og nu afdelingsleder på mellemtrinnet på Lærkeskolen. Performancevandringen har flere perspektiver, forklarede han:

– Det handler bl.a. om, at vi som skole tør at gøre noget anderledes. Den klassiske undervisning er jo hverdagen. Men her laver vi en åben skole og lægger den traditionelle undervisning på hylden i et stykke tid og tager i stedet børnene ud til nogle mennesker – kunstnere – der taler anderledes, end vi andre gør. Man skal ikke være nervøs for, hvad eleverne præcis har lært, for de har garanteret lært meget og endnu vigtigere: på en anderledes måde. De har blandt andet lært om naturen, og at man er nødt til at være god ved vores omgivelser og hinanden, og børnene har fået lov at være nysgerrige og stille spørgsmål.

Ingen konflikter

– Selvom der er to klasser med i dag, har der heller ikke været konflikter. Alle eleverne har samarbejdet og været med trods den nye undervisningsform. For de forstod, at projekt Voks skoV er en leg, man skal være med på. Og jeg håber og tror, eleverne har fået et minde for livet. – Da de nu har oplevet en anderledes måde at blive undervist på, vil vi også gerne have elevernes perspektiver på dét. For det er godt at huske, at der er flere måder at undervise på.

Der har med andre ord været masser af plusser i dag, sagde en tilfreds Michael Dinesen.

Kunstrådet i Egedal og Voks skoV

Formiddagen var begyndt med lidt ventetid for de fleste elever fra 5. A og B, men de viste sig straks kreative og gik i gang med at spille rundbold mellem træerne under glade råb og grin.

– Hvor er det fedt, at de spiller rundbold i ventetiden – og så med en gammel gren som bat.

Ordene kom fra Charlotte Haagendrup, der er henholdsvis formand for Kultur-, Fritids- og Erhvervsudvalget og medlem af Kunstrådet i Egedal Kommune. Sidstnævnte har bevilget penge til kunstprojektet Voks skoV og dermed også dagens performancevandring, og Charlotte Haagendrup forklarer hvorfor.

– Det er simpelthen dejligt, at børnene kommer ud af skolelokalet og gør noget andet. Se, hvor de nyder det og interagerer på kryds og tværs. Men angående dagens projekt, så er det ikke alle børn, der er introduceret for kunst. Også af den grund er det vigtigt, at vi som forældre og skole åbner kunstens verden for dem. Og viser, at kunst ikke ”bare” er f.eks. malerier og skulpturer, men også kan være en dansetrup eller en vandreforestilling som i dag.

Kunstrådet har ikke tøvet med at bevilge støttekroner

– Vi skal gøre eleverne nysgerrige på kunst, og hvad den kan, men også på naturen. For her i Egedal går vi jo op i, at vores smukke natur skal bruges og gerne på en lærerig måde. Kunstprojektet Voks skoV er tværfagligt og dækker det hele og passer samtidigt fint ind i vores kunststrategi. Og da arrangøren, Seidlers Sensorium, tidligere har gennemført et projekt med stor succes her i Egedal, har vi i Kunstrådet ikke tøvet med at bevilge støttekroner. Jeg er helt sikker på, at vi får en rigtig god, spændende dag og fine oplevelser i form af forestillingen, naturen og frisk luft.

Kunne Charlotte Haagendrup melde med et stort smil, inden hun vandrede af sted med gruppen fra 5. B og i øvrigt deltog aktivt i aktiviteterne hos performerne på en sjov, lærerig og på alle måder mindeværdig dag.

Støttet af Statens Kunstfond og Kunstrådet i Egedal

Voks skoV er skabt specifikt til Egedal Kommune af performancegruppen Seidlers Sensorium, der har stor erfaring i at udvikle og afholde tværfaglige huskunstnerforløb i samarbejde mellem børn, naturvejledere, kulturforvaltninger og forskellige kunstnertyper.

Statens Kunstfond og Kunstrådet i Egedal har støttet kunstprojektet med henholdsvis 250.000 kr. og 150.000.

Egedal Kommunes skoler og afdelingerne for henholdsvis natur og kultur har været med til at skabe det specifikke forløb i og om Ganløse Ore.

Kontakt

Kultur og Fritid

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Ring til os

Telefonisk træffetid

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Ugedag Tidspunkt
Mandag  8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

 

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Ugedag Tidspunkt
Mandag - Torsdag  8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier