Hjem Demokrati og indflydelse Vision og politikker Kultur, fritid og samfund Udviklingsplan for fremtidens idræts-, kultur- og fritidsfaciliteter

Udviklingsplan for fremtidens idræts-, kultur- og fritidsfaciliteter

Egedal Kommune ønsker faciliteter, der understøtter aktive liv og fællesskaber – også i fremtiden.

Udviklingsplan for idræts-, kultur- og fritidsfaciliteter i Egedal Kommune

Byrådet har februar 2021 godkendt en 10 årig udviklingsplan for idræts-, kultur- og fritidsfaciliteter. Udviklingsplanen er blevet til i tæt dialog med brugerne af kommunens faciliteter til kultur, idræt og fritidsliv.

Udviklingsplanen fokuserer på nuværende brugere såvel som en mulig aktivering af borgere, der i dag anvender faciliteter i mindre grad. Relateret til den videre prioritering og udvikling af de fysiske faciliteter bygger udviklingsplanen på tre principper:

• Styrkelse af eksisterende idræts- og kulturcentre ved udvikling af mangfoldige magneter med flere aktivitetstyper, øget fællesskab og større lokal sammenhængskraft,
  • Understøttelse af de levende lokalområder med kulturhuse, lokalcentre og lokale mødesteder, der kan understøtte fællesskab og lokalt nærvær, samt
  • Øget fokus på naturen som arena for kultur og fritidsliv med udvikling af trailcentre og udbygning af stier og aktivitetsruter til gavn for alle Egedals borgere.

Med afsæt i den aktuelle brug af faciliteter og forventningerne til fremtidige behov opridser planen desuden fire fokusområder for den videre udvikling:

1. Organisation og drift: Bedre udnyttelsesgrad via optimeret booking og andre driftstiltag, der kan give adgang for flere brugere.
  2. Kommunikation: Inviterende og synlige faciliteter samt lettilgængelige overblik over foreninger og aktiviteter.
  3. Aktivitet: Styrket samarbejdskultur på tværs af brugergrupper, understøttelse af frivillighed samt tiltag, der aktiverer og synliggør mindre anvendte faciliteter såvel som aktiviteter for borgere, der typisk bruger faciliteterne i mindre grad.
  4. Faciliteter: Langsigtet planlægning indarbejdet i byudvikling og kommuneplan såvel som udviklingen af konkrete faciliteter.

Hensigten er, at de fire fokusområder i samspil sikrer udvikling af faciliteter og den optimale drift og anvendelse af disse.

Implementeringen af udviklingsplanen fortsætter nu i tæt dialog med brugerne og desuden tæt forbundet med implementeringen af Egedals Folkeoplysningspolitik. Implementeringsfokus på anlægssiden i 2021 var arbejdet med de anlægsprojekter, der blev bevilget midler til i Budget 2021.

Følg links ovenfor for at læse udviklingsplanen i sin fulde længde eller i en kortere pixiudgave.

Egedal Kommune arbejder på alle serviceområder med optimal brug af kommunens ejendomme. Principperne herfor er defineret i kommunens Ejendomsstrategi. På kultur og fritidsområdet afledte arbejdet med optimal ejendomsdrift et behov for at se på brugen af idræts-, kultur- og fritidsfaciliteter i et mere langsigtet og strategisk perspektiv. Kultur- og Erhvervsudvalget besluttede derfor i april 2019 at igangsætte udarbejdelsen af en udviklingsplan for faciliteterne på idræts-, kultur- og fritidsområdet.

Keingarts analyse
Forud for udarbejdelsen af udviklingsplanen blev der i samarbejde med en ekstern rådgiver Keingart udarbejdet en indledende analyse af kapacitet, anvendelse af faciliteter, befolkningsudvikling og forventet udvikling i borgernes idræts-, kultur- og fritidsliv. Se Keingarts analyse her.

Inddragelse af brugerne i udarbejdelsen af udviklingsplanen
I udarbejdelsen af udviklingsplanen var det væsentligt for det daværende Kultur- og Erhvervsudvalg at involvere brugerne af kommunes faciliteter. Foreningerne og borgere blev derfor inviteret til et forløb med 3 workshops, hvor resultaterne fra analysen blev fremlagt og en række mulige udviklingsscenarier blev drøftet. Se udviklingsscenarier her.

70 lokale foreninger og en række kommunale brugere blandt andet Ung Egedal, Egedal Musik- og Kulturskole deltog i de tre workshops og har bridraget med perspektiver på brugernes aktuelle og fremtidige behov. Desuden har Folkeoplysningsudvalget haft en væsentlig rolle i den endelig udformning af udviklingsplanen.

I analysen fokuseres på bygninger og arealer ejet af Egedal Kommune som anvendes til idræts-, kultur- og fritidsformål. Det vil sige idrætscentre, skolernes gymnastiksale, kulturhuse, spejderhytter og andre klubfaciliteter. Alle de faciliteter, der på analysens tidspunkt var registeret i Egedal Kommunes daværende bookingsystem EGon. Vi taler altså om 9 spejderhytter, 8 kulturhuse og 30 idrætslokationer, og med en godkendt udviklingsplan har vi nu også fået naturen med på landkortet – som en af kommunens attraktive faciliteter til et aktivt fritidsliv.

Kultur og Fritid

Telefonisk træffetid