Hjem Nyheder Risiko for ”svømmekløe” ved badning i Buresø

Risiko for ”svømmekløe” ved badning i Buresø

Egedal Kommune har modtaget henvendelser om borgere, der har fået svømmekløe (swimmers itch) efter at have svømmet i Buresø. Kløen og udslættet kan skyldes en lille parasit (ikte), der lever i ferskvand som Buresø, og som normalt inficerer fugle.

Svømmekløe skyldes, at ikten forsøger at trænge ind i huden på mennesker. Det kan give en allergisk reaktion eller lokal betændelse i huden. Kløen kan være meget irriterende, men går normalt væk af sig selv inden for nogle få dage til uger. Ikten kan ikke trænge igennem huden.

Ikterne er ufarlige, men kan være meget generende for især børn, følsomme personer og allergikere. Er man stærkt generet af kløe efter badning anbefales det at kontakte en læge.

For at undgå spredningen af ikter, bør man undlade at fodre ænder ved badesteder i søer.

Gode råd

• Undgå for lange ophold på helt lavt vand, særligt mellem siv og rør

• Tør kroppen godt efter badning.

• Klø ikke de berørte områder - det kan gøre kløen værre eller føre til infektion.

• Læg noget koldt på de kløende områder eller tag et køligt bad

• Undgå at svømme indtil infektionen er forsvundet.

• Efter samråd med læge kan man benytte beroligende cremer eller salver, der indeholder antihistamin eller andet, der kan lindre kløen