Hjem Nyheder Nordea-fonden støtter vildt skovområde i Veksø

Nordea-fonden støtter vildt skovområde i Veksø

Grønne Nabofællesskaber i Veksø har fået tildelt 259.635 kr. i støtte fra Nordea-fonden til at etablere en såkaldt lommeskov, der skal fungere som et grønt læringsmiljø og et åndehul i hjertet af byen.

Stærke lokale kræfter skaber vild natur til fællesskab og læring

Det er Grønne Nabofællesskaber i Veksø, der i samarbejde med Egedal Kommune og Veksøs Borgerlaug står bag projektet, og idéen er at skabe et mindre grønt område med vild natur midt i byen, som skolebørnene og byens øvrige borgere kan bruge aktivt.

Den primære idé med projektet er at etablere et grønt læringsmiljø for børnene, hvor de vil blive inddraget i en lang række forskellige aktiviteter som jordbundsundersøgelser, design og plantevalg, plantedag, krible-krable-dag, store lugedag, åbne skov-arrangementer, vedligehold, monitorering af skovens vækst og registrering af smådyr m.v. Derudover kan byens borgere også få glæde af området.

Johanne Bøgh Nielsen, Veksø Grønne Nabofællesskaber

Det glæder Johanne Bøgh Nielsen fra Grønne Nabofællesskaber i Veksø, at den idé, foreningen har arbejdet på igennem lang tid, nu kan føres ud i livet:

”Det er vi enormt glade og taknemmelige for. Det er en håndsrækning og en anerkendelse, som varmer vores hjerter. Det giver os mod og blod på tanden i forhold til at skabe positive grønne forandringer i byen, både helt konkret, men også ift. at skubbe til en kulturel forandring, hvor flere bliver interesserede i at deltage aktivt i den grønne omstilling”, siger hun.

Gode læringsmiljøer med fokus på klimaet

Borgmester Vicky Holst Rasmussen glæder sig også over støtten til lommeskov-projektet, som hun finder betydningsfuldt på flere måder:

”Den nye lommeskov på Veksø Skole er ikke blot et vigtigt skridt mod at øge biodiversiteten og rejse mere skov i Egedal, men også et fantastisk læringsmiljø for vores børn. Her får de mulighed for at lære om naturen på en praktisk og engagerende måde. Dette projekt er et glimrende eksempel på, hvordan vi kan kombinere uddannelse og bæredygtighed i vores kommune.”

Hun bakkes op af formand for Egedal Kommunes Klima-, Teknik- og Miljøudvalg, Bo Brøndum Pedersen, der er glad for, at de lokale kræfters gode initiativ bliver belønnet til glæde for borgerne:

”Jeg er utroligt glad for at se, hvordan en engageret borgergruppe har fået midler til at skabe en lommeskov på vores lokale skole. Dette initiativ er ikke kun med til at øge biodiversiteten i Egedal, men det ligger også perfekt i tråd med kommunens ambitiøse klimaplan. Det viser, at vi sammen kan gøre en forskel for miljøet og fremtidige generationer”.

Lommeskoven i Veksø bliver støttet med 259.635 kr. af Nordea-fonden. Det er skolebørnene, der i fællesskab skal plante træerne, og det er håbet, at det allerede kan blive igangsat til efteråret.

På billedet herunder ses fra venstre: Emma Storgaard Beck, Veksø Skole, Charlotte Rosenstjerne, Veksø Grønne Nabofællesskaber, Anette Da Cruz, Veksø Skole, og Johanne Bøgh Nielsen, Veksø Grønne Nabofællesskaber - med sønnike på armen.

Miyawaki-skove

Miyawaki-skove kaldes også tiny forest eller lommeskove. Navnet henviser til den japanske botaniker Akira Miyawaki, der har udviklet en metode til at dyrke skove på et lille område, som går meget hurtigere, end når en skov dannes naturligt. Metoden går ud på, at der plantes mange unge træer og planter tæt sammen. Da de konkurrerer om solens lys, vil træerne vokse hurtigere, særligt i højden, end de vil gøre, hvis de står alene.
Disse skove er oftest små og plantes i byer og bruges til undervisning. De vokser hurtigere og tættere, giver større biodiversitet og binder mere CO² pr. m² end konventionel skov.
Kilde: miyawakiskovedk – Omstilling Nu

Om Veksø Grønne Nabofællesskaber

Veksø Grønne Nabofællesskaber har til formål at skabe lokalt netværk og at hjælpe folk til at finde grønne ligesindede i Veksø og få endnu flere bæredygtige aktiviteter ud i lokalsamfundet.
Læs mere om Grønne Nabofællesskaber og Veksø Grønne Nabofællesskaber.

Klima, natur og miljø