Hjem Nyheder Naturfagsmaraton i Egedal

Naturfagsmaraton i Egedal

Der var fuld fart på i Smørum Idrætscenter den 10. og 11. april, hvor 775 elever fra hele Egedal Kommune dystede i Naturfagsmaraton.

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb for elever i 5. og 6. klasse med spændende opgaver på tværs af fagene natur/teknologi, håndværk og design samt matematik. Opgaverne løses hjemme på skolerne og kulminerer med en lokal konkurrencedag et andet sted, hvor der konkurreres om de bedste løsninger.

Eleverne havde udviklet, testet og forberedt sig på maratonen i lang tid, og onsdag den 10. april mødtes de første 400 unge til konkurrencen, der fandt sted i Smørum Idrætscenter. Her havde Jobbroen stillet stole og borde op fra morgenstunden, så det hele var parat til en kreativ, inspirerende, sjov og anderledes skoledag.

Mange skoler deltog i år, og det gav derfor god mening, at det var skolechef Peter Brixen, der bød velkommen og takkede elever, lærere, arrangører og samarbejdspartnere fra erhvervslivet for indsatsen med at kreere en supergod dag.

Jeg kan se den faglige værdi

Efter Peter Brixens velkomsttale tog et par medarbejdere fra Naturvidenskabernes Hus over og fik lynhurtigt fyret op under eleverne med masser af humor, lidt fysiske øvelser, klap og grin. Da de unges fulde opmærksomhed således var vakt, blev opgaverne og dagen præsenteret – hvorefter eleverne myldrede af sted til deres respektive borde for at teste og vise deres løsninger for elever fra andre klasser og skoler.

Et af bordene tilhørte 6. A fra Bækkegårdsskolen i Ølstykke, hvor de glade elever var flankeret af Maria Kaspersen, der underviser i natur/teknologi:

Jeg kan se den faglige værdi i at arbejde med Naturfagsmaraton i undervisningen, for det har været et spændende forløb med gode opgaver. At der ikke kun har været ét facit på en opgave, har dog udfordret eleverne, som har været nødt til at tænke kreativt og ud af boksen. Det har lært dem noget om idégenerering og -sortering. Så ikke kun selve resultatet, men også processen derhen har været vigtig.

Lærerinde Maria Kaspersen fra Bækkegårdsskolen

– Ikke alle elever har blomstret lige meget, men de har fundet det sjovt at skulle samarbejde på en anderledes måde. Og selvom de har taget sig lidt friheder undervejs i den åbne undervisning, er de alle nået i mål, sagde Maria Kaspersen med et stort smil.

De andres løsninger er federe

Sofie Froberg Balle og Heaven Luul Habte er to af Maria Kaspersens elever fra 6. A. De sagde om forløbet med Naturfagsmaratonen: – Det har været lidt svært, men også sjovt og hyggeligt, og vi vil gerne gøre det igen en anden gang.

– Konkurrencedagen her i Smørum er en hyggelig dag, hvor vi møder venner fra andre skoler. Og det er spændende at se deres løsninger på opgaven, men deres er alle meget federe end vores løsning, sagde pigerne og knækkede sammen af grin.

Glade unge og voksne

Til netop at vurdere løsningen af opgaverne havde et samarbejde med Egedal Gymnasium resulteret i 12 friske 1. g’ere som dommere på hver af de to konkurrencedage. Aleyna Demirkurt, Mona Sediq og Christalyne Beltoft sad ved det ene dommerbord og fortalte, hvorfor de havde meldt sig til dagens Naturfagsmaraton: – Vi går på den naturfaglige linje på gymnasiet, og derfor er dagen spændende for os. Det har også ført til et godt samarbejde i vores klasse, og vi har fået erfaring og ansvar og lært mere om at vurdere.

– Og eleverne i 5. og 6. klasse har været rigtig gode til at præsentere deres projekter og mange kreative idéer for os. Så måske kan det endda hjælpe os senere, når vi selv skal lave nogle eksperimenter på gymnasiet, lød det håbefuldt fra de tre dommere.

Således gik det hele op i en højere enhed med masser af glade og tilfredse unge – og voksne – på den første af de to konkurrencedage i årets Naturfagsmaraton.

Torsdag den 11. april bød borgmester Vicky Holst Rasmussen velkommen til de sidste 375 elever, der deltog i årets Naturfagsmaraton i Smørum Idrætscenter. Også denne dag summede af energi, kreativitet og god stemning.

Faktaboks

Naturvidenskabernes Hus står bag konkurrencen Naturfagsmaraton. De seks årlige opgaver udvikles i samarbejde mellem lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder.

Engineering Design Processen er en læring, der er central i opgaverne, som kan løses på mange forskellige måder.

I opgaverne arbejder eleverne med virkelige udfordringer, og flere af dem er derfor udviklet i samarbejde med danske virksomheder – i år PPG, som producerer og sælger maling, og TDC NET, der leverer internet og mobilnet. I forbindelse med opgaverne fra disse to virksomheder skulle eleverne fremstille deres egen maling, bygge et transportbånd og undersøge deres skolekammeraters internetvaner.

Naturvidenskabernes Hus håber med Naturfagsmaraton at styrke elevernes interesse for naturvidenskab og teknologi og lysten til at uddanne sig i den retning. At der bygges bro mellem folkeskoler, videreuddannelser og erhvervsliv var i øvrigt årsag til, at også Egedal Kommunes erhvervsteam var repræsenteret på åbningsdagen.

I alt deltog flere end 23.000 skoleelever i 50 kommuner i denne 20. udgave af Naturfagsmaraton. Egedal Kommune har deltaget siden 2019.

De deltagende skoler var:

• Balsmoseskolen
  • Boesagerskolen