Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Ikke færre end 2.170 elever deltog i ”Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag”

Det er ikke tit, elever bliver opfordret til at spille spil i flere timer i skoletiden, men det var ikke desto mindre tilfældet i fredags. Otte skoler fra Egedal Kommune deltog i skakdagen, bl.a. Balsmoseskolen i Smørum, hvor 570 børn og unge havde en sjov og inspirerende skoledag.

At give hånd før og efter kampen medvirker til en god social adfærd.

Dagen inden skolernes vinterferie stod på motion af hjernecellerne blandt kommunens mange elever. Fokus var på fællesskab på tværs af klasser og årgange, mental sundhed, dannelse og selvfølgelig masser af skak, da den årlige Skolernes Skakdag blev afholdt.

Nye fællesskaber

– Skakdagen giver socialt samvær og skaber nye børne- og læringsfællesskaber på tværs af køn og årgange, fortæller Henriette Andersen, pædagogisk leder på Balsmoseskolen. Skolen har samarbejdet med Dansk Skoleskak i fire år og abonnerer på læringsmaterialet. Flere lærere og pædagoger har også fået en såkaldt skoleskak-læreruddannelse med fokus på at styrke elevernes trivsel, koncentration og matematikkompetencer med skakbræt og -brikker som værktøj.

Alle eleverne spiller skak

– Fra starten har alle årgange villet deltage i læringsforløbet, så vi er i den unikke situation, at alle eleverne spiller skak, oplyser Henriette Andersen. – 85 af eleverne har i øvrigt autismespektrum-forstyrrelser og dermed vanskeligheder med samspil og sociale aktiviteter, men de befinder sig godt inden for skakspillets helt faste regler og udtryk og kan selv navigere en hel dag uden hjælp af voksne, hvilket er atypisk. De får altså trænet deres personlige kompetencer, og skak danner samtidigt en naturlig bro til de andre elever på skolen.

Tilfredse voksne

Det er dog ikke kun eleverne, der får noget positivt ud af skoleskak ifølge Henriette Andersen: – Skoleskak klæder også lærerne godt på mht. et arbejdsfællesskab, videndeling og samarbejdet om opgaven med eleverne.

Lærer i naturfag og matematik Mads Nissen er også positiv: – Eleverne får en anden tilgang til mig som lærer, når vi mødes i forbindelse med skak. Nogle elever har også svært ved at koncentrere sig inden for de normale faglige områder, men kan koncentrere sig om skak. Og det er guld værd, at de dér blomstrer og får succes og anerkendelse. De kan se respekten fra mig, og vi får et mere positivt indtryk af hinanden.

– Skak gør alle lige

Karina Lange er pædagog på Balsmoseskolen. Hun beskæftiger sig med eleverne med autismespektrum-forstyrrelser, som i skak kan deltage på samme vilkår som eleverne i den almene afdeling. – Skak udjævner og gør alle lige. Spillets tydelige regler og rammer gør det nemt for disse elever, så der er ro omkring spillet. Dét giver dem også overskud til at smalltalke og danne nye relationer. Og i det hele taget giver skak eleverne relationer på kryds og tværs af hele skolen.

Et mønstereksempel

Og nye relationer blev der bestemt dannet i dag, hvor mange af de mindre børn også lærte de større elever at kende og derved fik dem afmystificeret. Og de stores hjælpsomhed var lige så stor som dem selv, for de støttede de små under hele arrangementet. Hjælpsomheden rakte endda til at fraråde visse skaktræk – selvom man var modstandere.

Det var tydeligt, at eleverne syntes, dagen var sjov, og fællesskabet og hyggen gjorde det til en skøn skoledag.

Man forstår Andreas Kragh Jacobsen, projektleder i Dansk Skoleskak, der udtaler: – Balsmoseskolen er et mønstereksempel på at bruge skoleskak!

Mange tak til Dansk Skoleskak, Spar Nord Fonden, og Det Obelske Familiefond og en række lokale fonde for det gode samarbejde om arrangementet.

– Skak udjævner og gør alle lige. Pædagog Karina Lange og lærer Mads Nissen er begejstrede for brugen af skak i undervisningen. De ser en tydelig positiv forandring i eleverne, når de målrettet kaster sig over skakbrætterne.

- Skakdagen giver socialt samvær og skaber nye børne- og læringsfællesskaber på tværs af køn og årgange, fortæller Henriette Andersen, pædagogisk leder på Balsmoseskolen.

Selv lærerne kunne ikke dy sig for et hurtigt parti.

Mange voksne synes, deres børn spiller for meget. Men i skoleskak spiller man ikke hjernen ud, man spiller den stærk!

Om skoleskak

Skoleskak har positiv indflydelse på faglige, sociale og personlige kompetencer. Forskning fra flere lande har bl.a. vist, at skoleskak styrker børns og unges læse- og sprogforståelse, koncentration, problemløsning, uddannelsesmuligheder samt kritisk og kreativ tænkning og gør dem bedre til matematik.

Skoleskak er en del af hverdagen på hver tredje skole i Danmark og kan bruges i både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag har været afholdt siden 2011 som en slags hjerneaktivitetens pendant til Skolernes Motionsdag.

Dansk Skoleskak er en nonprofitorganisation, som arbejder med at få flere børn og unge til at lykkes fagligt, socialt og mentalt, så flere får et liv med læring og uddannelse.

Disse skoler deltog i skakdagen:

  • Balsmoseskolen
  • Boesagerskolen
  • Ganløse Skole
  • Lærkeskolen
  • Maglehøjskolen
  • Stengårdsskolen
  • Søhøjskolen
  • Veksø Skole

Kontakt

Kommunikation

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
kommunikation@egekom.dk

Egedal Kommunes kommunikationsafdeling kan kontaktes gennem kommunens hovednummer på tlf. 7259 6000

Hold dig opdateret

Tilmeld dig nyt fra Egedal Kommune

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Egedal Rådhus er åbent

Mandag - torsdag 8-19
Fredag 8-15

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Mandag 8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Mandag - Torsdag 8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier