Hjem Nyheder Fastelavn på Skenkelsø Mølle

Fastelavn på Skenkelsø Mølle

Fastelavnsris og ’bide til bolle’ – slå til potte og lav gækkebreve. Kom og vær med, når Egedal Arkiver og Museum afholder Fastelavn på museet tirsdag d. 13. februar kl. 13 - 16

Stort fastelavnsarrangement

Egedal Arkiver og Museum afholder som vanligt et fastelavnsarrangement på museet for skolebørnene i forbindelse med skolernes vinterferie – som i år falder samtidig fastelavn. Her kan børnene lave fastelavnsris efter historiske modeller, der ser noget anderledes ud end dem, vi kender i dag.

Starten på fasten markeres også historisk med et karneval, hvor der på museet også kan fremstilles historiske masker. Du kan også fremstille gækkebreve efter gammel tradition, bindebreve hed de, hvor afsenderen underskrev sig med prikker og modtageren skulle gætte, hvem det kom fra.

Kom og slå til potte, bid til bolle og lav et fastelavnsris

At slå til potte minder om tøndeslagning, hvor der gemmer sig en kat under en potte, der skal slås i stykker. Slå til potte kendes som en gammel fastelavnstradition. Der bliver også gjort klar, så alle børnene kan komme til at 'bide til bolle' og lave fastelavnsris. Skikken med fastelavnsris kendes fra 1700-tallet, hvor forældre pryglede deres børn med ris på langfredag, for at de skulle kunne mærke de lidelser Jesus blev udsat for. I dag bruges fastelavnsris mest til at rise sine forældre op og er pyntet med slik.

40 dages faste, Hvide Tirsdag og Strutter

Fastelavn er begyndelsen på den periode, hvor man tidligere skulle faste i 40 dage før påske, og det var derfor sidste chance for at spise lidt gode sager inden fasten. Hvide Tirsdag kaldes dagen også, da man spiste mælkeretter og hvidt mel inden fasten begyndte.

Dette råder vi bod på ved at servere hjemmebagte strutter for gæsterne. Strutter er et korsformet stykke bagværk, der specielt hører til fastelavnstiden. Museets eksperter i historisk mad, Hanne og Annemarie, har fundet de spændende opskrifter på strutter frem og vil bage de velsmagende brød.

Vidste du, at det ikke er helt ufarligt at grov-æde fastelavnsboller?! Den svenske konge, Adolf Frederik, faldt i 1771 død om efter at have spist 14 fastelavnsboller!! Det var dog som dessert efter et regulært ædegilde, som nok også har haft afgørende betydning.

Hvor & hvornår?

Arrangementet sker i samarbejde med Ølstykke Historiske Forening

Tirsdag d. 13. februar kl. 13 - 16

Skenkelsø Mølle Museum
Maglehøjvej 42

Der er gratis adgang - og arrangementet retter sig mest mod børn i alderen 6 - 10 år med tilhørende forældre og bedsteforældre.

Stenløse Kulturhus

Rådhustorvet 2