En ahaoplevelse
Hvad kan fysik og matematik bruges til i erhvervslivet, og hvad laver man egentlig dér? En 8. klasse fra Bækkegårdsskolen blev klogere hos elinstallatørvirksomheden HP EL i Stenløse som led i skole-virksomhedssamarbejdet Sammen skaber vi fremtidens skole.
Ronnie Larsen, der sammen med Henrik Petersen ejer HP EL, forklarer, hvorfor man hvert år bruger tid på besøg af flere skoleklasser: – Vi har et godt samarbejde med Egedal Kommune, og bl.a. derfor vil vi gerne støtte op om skole-virksomhedssamarbejdet. Vi finder det også vigtigt, at eleverne får indsigt i, at der findes andet end gymnasiet efter folkeskolen.
– Og så håber vi da også, at nogle af eleverne – drenge eller piger – får lyst til at komme i skolepraktik hos os og evt. blive lærling, for elektrikeruddannelsen er god og bred.
Hvad laver en elektriker?
Det fortalte Ronnie Larsen eleverne fra 8. A mere om, da han og Henrik Petersen introducerede HP EL og virksomhedens opgaver samt uddannelsen, arbejdet og lønnen som elektriker. Efter at have svaret på elevernes spørgsmål, blev de unge delt op i to hold: Nogle skulle hver især ved hjælp af en vejledning og udleveret værktøj samle en forlængerledning, som de efter en afprøvning med en elektriker måtte få med hjem – noget, der var meget populært.
Imens fik det andet hold en grundig forklaring på, hvad elektricitet er, og hvordan den virker. De unge fik også mulighed for at måle strømspændingen i en stikkontakt, og der blev demonstreret strømtavler, relæer, lyskilder, SMART-belysning og meget andet spændende, som vakte elevernes spørgelyst.
Senere byttede de to hold, så alle kom igennem det samme forløb på en helt igennem anderledes og informativ dag, der sluttede med kage og sodavand.
Samarbejdet bruges i undervisningen
Sammen med de 15 elever var deres lærerinde Naja Eskholm, der underviser i alle naturfag.
– Som optakt til besøget er eleverne blevet undervist i elektricitet i fagene fysik og kemi. Og i næste uge arbejder klassen med en caseopgave, hvor Bækkegårdsskolen skal have opstillet et solcelleanlæg på taget. Eleverne skal bl.a. arbejde med, hvor stort anlægget skal være, hvor solcellerne skal opsættes, og hvilken vej de skal vende. HP EL afgiver så et tilbud, som eleverne bl.a. skal vurdere ud fra, hvornår anlægget har tjent sig ind, fortæller Naja Eskholm.
– Projekt Sammen skaber vi fremtidens skole giver altså i samarbejdet med HP EL eleverne en helt anden forståelse for skolefagenes sammenhæng med virkeligheden. Det er fint, for de unge skal jo forberedes til det rigtige liv, siger Naja Eskholm.
Eleverne var meget begejstrede for selv at få lov at samle forlængerledningerne, som efter grundig gennemtestning, kom med hjem i skoletasken.
Der var også tid til lidt fjolleri og sjove spørgsmål, da eleverne skulle introduceres til arbejdet som elektriker.
Lærer Naja Eskholm og erhvervspartner Jon Bjergfelt fra Egedal Kommune deltog også i arrangementet, og begge var meget begejstrede for det samarbejde, der var igangsat mellem skolen og virksomheden.
Fakta om HP EL
Elinstallatørvirksomheden HP EL i Stenløse blev etableret i 2014 og samarbejder med kommuner, virksomheder, boligforeninger, hovedentreprenører og private. Firmaet består af 21 personer, der alle er opdaterede inden for de nyeste metoder og teknologier med henblik på optimal kundepleje. HP EL ønsker at skabe en virksomhedskultur med et godt arbejdsmiljø og stor trivsel for medarbejderne.
Læs mere .
HP EL er en af flere lokale virksomheder, der har skabt en bro til skolerne.
Sammen skaber vi fremtidens skole …
… er et projekt med det overordnede formål at åbne skoler og virksomheder (private og offentlige) for hinanden i et samarbejde.
Naturfagslærere fra folkeskolens overbygning tager som det første på en række besøg hos virksomheder og får et indblik i en verden, de typisk ikke kender. Dette kan bl.a. inspirere til et anderledes undervisningsforløb.
I Egedal samarbejder lærerne fra syv skoler med lokale virksomheder, og der udvikles nyt undervisningsmateriale, der bygger bro mellem skolen og virksomheden. I samarbejdet vil der også blive tilrettelagt et projekt, som undervisningen typisk drejer sig om op til et besøg på virksomheden. Når de så kommer ud i virksomheden, får eleverne øjnene op for, hvordan dét, de netop har lært i skolen, kan bruges i den virkelige verden.
Hensigten er at give de unge indblik i og måske lyst til en fremtid inden for naturvidenskab, teknologi, IT eller håndværk.
Naturvidenskabernes Hus ...
... er et nonprofitvidenscenter med det formål at inspirere flere børn og unge til en uddannelse inden for IT, teknologi og naturvidenskab til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.
Naturvidenskabernes Hus faciliterer et landsdækkende netværk for virksomheder og uddannelsesinstitutioner og tilbyder blandt andet undervisningstilbud til grundskoler og ungdomsuddannelser, heriblandt skole-virksomhedssamarbejder. Et eksempel på et sådant samarbejde er det i artiklen nævnte Sammen skaber vi fremtidens skole.
Samarbejdet mellem skoler og virksomheder er funderet i en praksis, hvor lærerne via praksisnært undervisningsmateriale får inspiration til, hvordan de kan ”oversætte” virksomhedens faglighed til inspirerende og anvendelsesorienteret undervisning i skolen.
For elevernes vedkommende får de mulighed for at prøve kræfter med virksomhedsrelaterede opgaver, og de møder rollemodeller, der er beskæftiget med eksempelvis teknologi og naturvidenskab. Og erfaringer og forskning viser, at interessen for disse emner stiger, når eleverne oplever, hvordan teori kan anvendes i praksis.
Du kan læse mere om Naturvidenskabernes Hus her: https://www.nvhus.dk/
Deltagende skoler og virksomheder
I foråret 2023 er der følgende parløb:
- Balsmoseskolen – Smørum Golfklub
- Bækkegårdsskolen – HP EL
- Boesagerskolen – Fremtidens Landbrug
- Ganløse Skole – Beatræ
- Maglehøjskolen – Benny Johansen
- Stengårdsskolen – Mermaid Medical
- Søhøjskolen – Sensata Technologies (Lithium Balance)