Skip til hoved indholdet

Elever med særlige behov klarer sig godt i Egedal

Flere elever med særlige behov end forventet er i uddannelse og job 15 måneder efter 9. klasse i Egedal Kommune. Det viser en ny analyse. ”Vigtigt, at vi formår at hjælpe de børn, der har det svært i skolen”, siger borgmesteren, som roser medarbejderne.

Fokus på elever med støttebehov

Analysen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed sammenligner resultaterne for de elever, der med størst sandsynlighed har støttebehov. Fokus er på de elever, der ud fra en række statistiske indikatorer har en høj sandsynlighed for at have modtaget specialundervisning i udskolingen.

Egedal Kommune klarer sig bedre end gennemsnittet

Analysen viser, om eleverne er i uddannelse eller beskæftigelse 15 måneder efter 9. klasse, og sammenligner på tværs af kommunerne. Her klarer Egedal Kommune sig bedre end gennemsnittet, også når man tager højde for elevernes forskellige forudsætninger i kommunerne.

Formand for Skole- og Uddannelsesudvalget i Egedal Kommune, Jens Skov (SF), glæder sig over, at Egedal Kommune i høj grad formår at hjælpe udsatte elever, og har også et bud på hvorfor: ”Vi forsøger så vidt muligt at inkludere elever med særlige behov i almindelige klasser i stedet for specialtilbud. Det, tror jeg, er en væsentlig forklaring på, at vores elever med særlige behov også klarer sig godt.

Mellemformer skaber balance mellem støtte og tilknytning

Skolerne i Egedal Kommune har bl.a. haft succes med mellemformer, hvor elever med særlige behov får understøttende undervisning samtidig med, at de bevarer tilknytningen til deres almindelige klasse. Mellemformer er mindre indgribende end specialtilbud, hvor eleverne tages helt ud af den ordinære undervisning.

Og det kan have langsigtede konsekvenser for elever ikke at være en del af den almindelige undervisning. Jens Skov forklarer: ”Vi ved, at elever, der har gået i ren specialundervisning i skolen, har sværere ved at få en uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet senere i livet. Derfor giver det god mening at hjælpe så mange elever som muligt til at være en del af den almindelige undervisning på den lokale folkeskole.”

Medarbejdernes indsats gør en forskel

At udvikle skoler, der er for alle børn, kommer dog ikke af sig selv. Jens Skov peger på medarbejdernes indsats: ”Det kræver særlige kompetencer og dygtighed at få elever med særlige behov til at trives og udvikle sig. Derfor er denne undersøgelse også en kæmpe anerkendelse til vores dygtige medarbejdere på skolerne.”

Specialtilbud er stadig nødvendig for nogle elever

Selvom brugen af mellemformer har været en succes, er der fortsat behov for visitation til specialskoler og specialklasser for elever med omfattende behov for støtte i hverdagen.

Politiske prioriteringer støtter trivsel og inklusion

Også borgmester i Egedal Kommune, Vicky Holst Rasmussen (S), lægger stor vægt på, at skolerne formår at hjælpe de børn, som har særlige behov: ”Alle børn har ret til en god skolegang – uanset behov og udfordringer. Derfor skal vi give vores dygtige medarbejdere og ledere gode og fleksible rammer. Jeg glæder mig over, at byrådet med budgettet for 2025 har sat yderligere midler af trivsel i skolen samt til renoveringer.”

Kontakt

Dagtilbud og skole

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Ring til os

Hold dig opdateret

Tilmeld dig nyt fra Egedal Kommune

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Egedal Rådhus er åbent

Mandag - torsdag 8-19
Fredag 8-15

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Mandag 8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Mandag - Torsdag 8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier