Hjem Nyheder Den Sureste Uge

Den Sureste Uge

I denne tid er morgenerne ekstra grå og kedelige, og de cool skolepatruljer fortjener ekstra opbakning. Sammen med Politiet hylder vi i denne uge skolepatruljerne for deres vigtige arbejde.

Skolepatruljerne trodser kulden

Januar og februar plejer at være den koldeste tid på året, og derfor gennemfører Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring sammen med landets kommuner og Politiet kampagnen ”Den Sureste Uge” i uge 5. Formålet er få flere til at vise skolepatruljerne i de gule veste den anerkendelse, som de fortjener for at hjælpe de mindste elever over vejen.

Egedal Kommune deltager kampagnen ’Den Sureste Uge’ og hylder skolepatruljerne i denne kolde og mørke tid - men selvfølgelig også resten af året.

På Bækkegårdsskolen i en god sags tjeneste

I dag besøgte Politiet og formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Egedal Kommune, Bo Brøndum Pedersen, Bækkegårdsskolen. Politiet havde en gave med til skolepatruljerne, og Bo havde et anerkendelsesbrev med fra borgmesteren. Til skolepatruljerne sagde han:

”Det er jer, der hjælper jeres kammerater ude i den virkelige verden. Det er jer, der skaber en tryg vej for skoleeleverne - ikke mindst de små. Og det siger noget om jer, om jeres karakter, og det er noget, vi sætter meget stor pris på.”

Lærkeskolen får besøg på torsdag

På torsdag den 1. februar besøger Politiet og Bo Brøndum Pedersen skolepatruljerne på Lærkeskolen for at markere, at skolepatruljerne hver eneste dag gør en frivillig indsats for at øge trygheden på skolevejen – også når det regner eller sner.

Tivoli og morgenmad

Til foråret venter der desuden de frivillige skoleelever en Tivolitur for deres indsats, men indtil da bliver de i denne uge opvartet med morgenmad på skolen, mens ledelsen tager patruljetjansen for dem imens.

Skolepatruljer verden over

Når børnene i skolepatruljen, som er elever fra 6-8. klasse, står ude ved vejen med trafik-slikkepinden, er det en indsats, der er bred opbakning om. Generelt har skolepatruljer en vigtig rolle i at opretholde sikkerheden omkring skoler og hjælpe med at forebygge ulykker og kriminalitet. Deres indsats bliver altid værdsat af lokalbefolkningen og skoleadministrationen.

Det er svært at sige præcis, hvornår den første skolepatrulje startede. Konceptet har eksisteret i en eller anden form i mange år, og oprindelsen kan spores tilbage til tidligere tider, hvor elever blev udnævnt til at patruljere skolerne for at opretholde orden og sikkerhed. I moderne tid har skolepatruljer været en fast del af sikkerheden på mange skoler verden over.

Den sureste uge på Bækkegårdsskolen i januar 2024

Den Sureste Uge - en hyldest til skolepatruljen