Erstatningskrav mod Egedal Kommune
Hvis du har været uheldig og er kommet til skade, hvis din bil eller cykel er blevet beskadiget, eller hvis du har lidt et økonomisk tab som følge af en hændelse, f.eks. ved brug af kommunens faciliteter i Egedal Kommune eller på de offentlige veje, har du mulighed for at anmelde skaden her.
For at rejse et erstatningskrav mod Egedal Kommune skal du dokumentere, at kommunen er ansvarlig for skaden. Det kræver, at du kan påvise, at kommunen har handlet forkert eller undladt at handle, og at dette har forårsaget skaden. Samtidig skal du kunne dokumentere et økonomisk tab og vise en tydelig sammenhæng mellem kommunens handling og din skade.
Hvis der er tale om skader, der er opstået på statsveje, skal du i stedet kontakte Vejdirektoratet.
Hvis du mener, at du har et berettiget erstatningskrav mod Egedal Kommune, kan du indsende dit krav via den digitale anmeldelsesblanket med MitID. Din anmeldelse skal være skriftlig og indeholde:
Efter modtagelse af din anmeldelse vil kommunen undersøge forholdene på stedet. De indsamlede oplysninger sendes til Forsikringsadministrationen under Ejendom og Byggeri. Egedal Kommunes forsikringsselskab vil herefter vurdere erstatningskravet baseret på de fremsendte informationer og kommunens faglige vurdering.
Generelt om erstatning
Egedal Kommunes erstatningsansvar skal bedømmes efter de almindelige erstatningsregler. Dette betyder, at kommunen kan holdes ansvarlig, hvis vejene ikke er vedligeholdt korrekt, eller hvis forsømmelser fra vores side fører til en skade. For at pålægge kommunen ansvar, skal det kunne dokumenteres, at kommunen har handlet forkert, og at denne handling direkte har forårsaget skaden.
Hvem ejer vejen?
Vejdirektoratet har lavet et kort hvor du kan se hvem der ejer veje og stier i Danmark.
Du kan læse mere her for skader ved færden i det offentlige rum
Gjensidige-brochure-for-skader-ved-færden-i-det-offentlige-rum.pdf
Du kan søge erstatning for alle typer skader. Det er vigtigt, at du indsender så omfattende dokumentation som muligt, når du anmelder dit erstatningskrav. Tag gerne flere billeder af både skaden og det, der forårsagede den. Når du har samlet den nødvendige dokumentation, kan du kontakte Egedal Kommune. Vi stræber efter at behandle dit krav inden for maksimalt 5 uger.
Din anmeldelse skal indeholde:
- Dine kontakt oplysninger
- Stedet, hvor skaden skete
- Tidspunktet for hændelsen
- Dokumentation for skaden (f.eks. billeder)
- En kort beskrivelse af, hvad der skete
- En begrundelse for, hvorfor du mener, Egedal Kommune er ansvarlig for din skade
Ansøg om erstatning for en skade via den digitale anmeldelsesblanket herunder:
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du kan søge erstatning, kan du kontakte Egedal Kommune på mail: Forsikringer@egekom.dk eller via tlf.nr. 7259 6000 – bed om at tale med kommunens forsikringsansvarlige.