Skip til hoved indholdet
    Hjem Mit liv Personlige forhold Digital Post Læseadgang til Digital Post

Læseadgang til Digital Post

Har du brug for at en anden kan læse de breve du får i Digital Post, kan du give vedkommende en læseadgang. Med en læseadgang kan andre læse din post, men ikke slette eller sende post på dine vegne.

Hvad er en læseadgang?

En læseadgang gør det muligt for andre, fx et familiemedlem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder. 

Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende. Det kan fx være en hjælp i situationer, hvor:

  • du ikke selv kan tjekke din Digital Post
  • du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se din Digital Post
  • du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post fra det offentlige.

Dog er det vigtigt at huske, at det fortsat er dit ansvar at læse din Digital Post.

Vær opmærksom på at læseadgangen ikke omfatter post fra private virksomheder, fx banken eller forsikringsselskabet. Ønsker du at din læseadgang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.

Sådan giver du læseadgang:

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
  2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
  3. Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang.
  4. Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår læseadgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
  5. Afslut ved at klikke på ’Send’.
  6. Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet læseadgang til.
  7. Modtageren af læseadgangen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende har fået læseadgang til din post. 

Hvis du ikke har et MitID, skal du altid henvende dig til kommunen. 

Vil du vide mere

Med en læseadgang kan du gøre følgende på borger.dk, e-Boks og i Digital Post-appen:

  • læse al Digital Post fra offentlige myndigheder 
  • oprette nye mapper eller flytte post til mapper
  • rette om post skal stå som læst/ulæst 
  • videresende post til en e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager
  • læse indkaldelser til retten og blive forkyndt på vegne af postkasseejer.

En læseadgang giver ikke adgang til at:

  • slette post eller mapper
  • skrive ny post
  • redigere i indstillingerne i personens Digital Post.

Vær opmærksom på at læseadgangen ikke omfatter post fra private virksomheder, fx banken eller forsikringsselskabet. Ønsker du at din læseadgang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Du kan selv give læseadgang til andre, fx et familiemedlem, så vedkommende kan hjælpe dig med at tjekke din Digital Post på borger.dk, e-Boks og i Digital Post-appen. 

Sådan giver du læseadgang:
  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
  2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læseadgange’.
  3. Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang.
  4. Udfyld fornavn, efternavn og cpr-nummer på den person, du ønsker at give læseadgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår læseadgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
  5. Afslut ved at klikke på ’Send’.
  6. Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet læseadgang til.
  7. Modtageren af læseadgangen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende har fået læseadgang til din post. 

Hvis du ikke har et MitID, skal du altid henvende dig til kommunen. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Du kan give læseadgang til en anden person. Dette kræver, at personen selv har Digital Post.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Når du opretter en læseadgang i Digital Post på borger.dk, så giver den også adgang til at læse beskeder fra det offentlige i e-Boks og på mit.dk. Hvis du ønsker, at læseadgangen også skal omfatte post fra private virksomheder, fx banken eller dit forsikringsselskab, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Du kan få læseadgang til en andens Digital Post ved, at personen har givet dig læseadgang. Du kan også selv anmode om at få læseadgangen. 

Du kan anmode om at få læseadgang i Digital Post på borger.dk – eller du kan få hjælp til det hos kommunen. 

Sådan anmoder du om at få læseadgang på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID. 
  2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’.
  3. Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang.
  4. Skriv fornavn, efternavn og CPR-nummer på personen, du anmoder om læseadgang hos. 
  5. Vælg, hvornår læseadgangen skal udløbe, eller klik i feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
  6. Afslut ved at klikke på ’Send’. 

Når personen, du har anmodet om læseadgang hos, har godkendt din anmodning, får du en besked i Digital Post, hvorefter du har læseadgang til vedkommendes Digital Post. 

Under ’Læseadgange’ kan du se status på din anmodning. 

Hvis du ikke har et MitID, skal du altid henvende dig til kommunen. 

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Du kan tilmelde dig besked om ny post, så du får en e-mail, når der er ny post i den persons Digital Post, du har læseadgang til. 

Sådan får du besked om ny post: 
  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID. 
  2. Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læseadgange’. 
  3. Klik på ’Se og redigér’ ud for den læseadgang, det drejer sig om. 
  4. Slå ’E-mail om ny post’ til for at tilmelde dig besked om ny post.
  5. Skriv din e-mailadresse, og klik på ’Gem’.
  6. Du skal nu bekræfte din e-mailadresse ved at indtaste en kode, der bliver sendt til din e-mail. Afslut ved at klikke på ’Bekræft’.

Du kan altid fjerne din tilmelding igen samme sted. Det er ikke muligt at modtage SMS om ny post i den postkasse, du har læseadgang til.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Kontakt

Borgerservice

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
borgertorvet@egekom.dk

Ring til os

Personlig og telefonisk henvendelse kan ske

Hold dig opdateret og giv os feedback

Tilmeld nyhedsbrev Giv os feedback

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Ugedag Tidspunkt
Mandag  8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

 

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Ugedag Tidspunkt
Mandag - Torsdag  8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier