Skip til hoved indholdet

Huslejenævn

Huslejenævnet behandler klager omkring lejemål til beboelse i private boligbyggerier. Du kan klage til huslejenævnet, hvis du bor i et privat boligbyggeri og er uenig med udlejer om forhold vedrørende lejekontrakten.

Egedal Kommune har pr. 1. januar 2024 nedsat sit eget huslejenævn.

Huslejenævnet behandler klager omkring lejemål til beboelse i private boligbyggerier. Du kan klage til Huslejenævnet, hvis du bor i et privat boligbyggeri eller udlejer et privat beboelseslejemål og er uenig med udlejer eller lejer om forhold vedrørende lejekontrakten.

Huslejenævnet kan alene rådgive om, hvordan en sag startes op samt hvilke sager, nævnet kan behandle. Huslejenævnet kan ikke rådgive om lejeforhold eller konkrete sager. Såfremt en part har behov for juridisk bistand, må nævnet henvise parten til at rette henvendelse til eksempelvis lejer- eller udlejerforeninger eller andre, der kan yde denne form for rådgivning og eventuelt agere partsrepræsentant.

Hvilket klager behandler nævnet?

  • Uenighed om lejeforhøjelser
  • Varsling af lejeforhøjelser
  • Vilkår i lejekontrakten
  • Vand og varmeregnskab, acontobetaling
  • Installation af vandmålere
  • Antennebidrag
  • Vedligeholdelse
  • Lejers råderet og ret til at lave forbedringer
  • Husorden
  • Fraflytning, og modregning i depositum

Hvilke sager kan nævnet ikke behandle?

  • Forholdsmæssigt afslag i lejen, erstatning eller anden form for kompensation som følge af mangler ved det lejede
  • Opsigelse eller ophævelse af lejemål
  • Lejerens brugsret i forbindelse med fremleje, bytte og retten til fortsættelse af lejemålet
  • Udlejerens ret til adgang til det lejede

Sager vedrørende disse forhold skal indbringes direkte for Boligretten.

Koster det noget at klage?

Henvendelsen skal ske skriftligt, og du skal oplyse, hvad klagen drejer sig om. Du skal vedlægge kopi af lejekontrakten samt andre relevante dokumenter vedrørende sagen.

Der vil blive opkrævet et administrationsgebyr på 361 kr. (2025) jf. lov om boligforhold §82, stk. 1. Nævnet modtager ikke kontanter, men fremsender betalings-oplysninger sammen med en kvittering, når din henvendelse er modtaget. Gebyret tilbagebetales ikke uanset hvem af parterne, der får medhold i sagen.

Sagsbehandlingen starter ikke, før gebyret er modtaget af nævnet.

Huslejenævnet gør opmærksom på, at nævnet er forpligtet til at partshøre den anden part i en sag, og du skal være opmærksom på, at din klage i sin helhed derfor i den forbindelse kan blive videresendt til den anden part for bemærkninger.

Huslejenævnets afgørelse er ikke en dom og kan ikke gennemtvinges. Er der tilfælde, hvor en part ikke retter sig efter afgørelsen, kan det være nødvendigt at indbringe sagen for Boligretten.

Begge parter kan indbringe en afgørelse for Boligretten. Indbringes afgørelsen, skal dette dog ske inden for fire uger efter nævnets afgørelse er meddelt parterne.

Nævnet gør desuden opmærksom på, at udlejer kan blive pålagt et gebyr på 6.896 kr. (2025), hvis lejer får fuldt medhold i nævnets afgørelse.

Hvor skal du henvende dig?

Hvis du ønsker at indbringe din sag for Huslejenævnet skal det ske ved hjælp af Egedal Kommunes sikker post.

Generelle henvendelser kan ske til Huslejenævnets sekretariat, der har adressen:

Egedal Kommune
Huslejenævnet
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Nævnets sekretær kan kontaktes på telefonnummer 72 59 61 51

Henvendelse kan ske i sekretariatets telefontid, som er: Mandag - fredag kl. 10.00-11.00.

Hvad skal din henvendelse indeholde?

  • Kopi af lejekontrakten for det lejemål, tvisten vedrører
  • Kopi af evt. korrespondance med modparten vedrørende tvisten
  • Kopi af alle øvrige dokumenter, der er relevante for sagen. Dette kan eksempelvis være:
    • Indflytningsrapport og mangelindsigelser
    • Fraflytningsrapport, fraflytningsopgørelse og dokumentation for modtagelse
    • Billeddokumentation for de forhold, tvisten vedrører
    • Forbrugsregnskab
  • Fuldmagt fra eksempelvis øvrige lejere, hvis du repræsenterer andre end dig selv i sagen.

Huslejenævnet

Nævnet består af:
Helene Hviid, Formand
Jesper Johannes Larsen, lejernes repræsentant
Peter Meinecke-Søes, udlejernes repræsentant.

Særligt for udlejere

Forhåndsgodkendelse af husleje:

Hvis du har en ejerbolig eller en andelsbolig, kan du, jf. lejelovens § 132, stk. 2 anmode Huslejenævnet om en forhåndsgodkendelse af den leje, du lovligt vil kunne opkræve for det pågældende beboelseslejemål. Nævnet skal have mulighed for at besigtige lejemålet for at fastsætte lejen.

Det er en betingelse for nævnets behandling af anmodningen, at der ikke på forhånd er indgået en lejeaftale med en potentiel lejer, og at du ikke ejer andre udlejede beboelseslejemål på ansøgningstidspunktet.

En forhåndsgodkendelse fra Huslejenævnet er bindende, og det medfører, at lejer ikke har mulighed for at få nedsat lejen, så længe lejligheden er i samme stand, som da Huslejenævnet besigtigede lejemålet. Det koster 602 kr. (2025) at få en forhåndsgodkendelse af lejen.

En ansøgning om forhåndsgodkendelse af den leje, du som udlejer kan opkræve, skal indeholde følgende oplysninger:

  • Ansøgers navn
  • Adressen på boligen der søges om forhåndsgodkendelse til
  • Bekræftelse af, at du ikke udlejer andre beboelseslejemål
  • Om det lejede har status af andelsbolig eller en ejerbolig
  • Særlige vilkår for lejeaftalen, herunder:
    • Om lejemålet skal være tidsbegrænset
    • Om lejemålet er moderniseret/renoveret, tidspunktet for dette, samt evt. dokumentation for moderniseringen
    • Om lejen skal indeholde udgifter til vand
    • Om lejer påtænkes at have ansvar for lejemålets vedligeholdelse, udover nøgle og låse
    • Evt. andre væsentlige særlige vilkår
  • Liste over inventar, såfremt lejemålet skal udlejes møbleret.
Forhåndsgodkendelse af gennemgribende forbedring af lejemålet:

Før du udfører gennemgribende forbedringer af et lejemål med henblik på at hæve huslejen, skal Huslejenævnet, jf. lejelovens § 19, stk. 3 ved besigtigelse konstatere, at lejemålet har en stand, som på tidspunktet for besigtigelsen muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.

Huslejenævnet skal gennemføre besigtigelsen inden for fire uger, fra de har modtaget en anmodning og indbetaling af gebyr.

Det koster 4.597 kr. (2025) pr. lejemål at indbringe en sag om forhåndsgodkendelse for nævnet.

Huslejenævnet skal fremsende en afgørelse senest 2 uger efter besigtigelsen. Afgørelsen er gyldig i 3 år.

Normtal til administration (orientering til administratorer):

Huslejenævnet har fastsat normtallet for administration til:

3600 kr. (2025) eksklusiv moms pr. beboelseslejemål.

Kontakt

Huslejenævnet

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

Ring til os

Hold dig opdateret

Tilmeld dig nyt fra Egedal Kommune

Find os

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke

CVR-nr.: 29188386
Kommunenummer: 240

Akut hjælp

Telefon: 7259 6000

Åbningstider i Borgerservice

Mandag 8 - 14
Tirsdag 10 - 14
Onsdag Lukket
Torsdag 10 - 17.30
Fredag 10 - 12

Åbningstider i Egedal Sundhedscenter

Mandag - Torsdag 8 - 16
Fredag 8 - 15

Følg os på de sociale medier