Beboerklagenævn
Egedal Kommune har pr. 1. januar 2024 nedsat sit eget beboerklagenævn.
Beboerklagenævnet behandler klager om lejemål til beboelse i almennyttigt boligbyggeri. Du kan klage, hvis du er uenig med din udlejer eller lejer om forhold vedrørende lejeaftalen.
Beboerklagenævnet kan alene rådgive om, hvordan en sag startes op samt hvilke sager, nævnet kan behandle. Beboerklagenævnet kan ikke rådgive om lejeforhold eller konkrete sager. Såfremt en part har behov for juridisk bistand må nævnet henvise parten til at rette henvendelse til eksempelvis lejer- eller udlejerforeninger eller andre, der kan yde denne form for rådgivning og eventuelt agere partsrepræsentant.
Hvilke klager behandler nævnet?
- Formalia i forbindelse med huslejeforhøjelse
- Mangler ved boligens stand ved indflytning
- Vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning (tilbagebetaling af indskud/depositum)
- Tidsfrister for udførelse og færdiggørelse af arbejde påbegyndt af udlejer
- Installationer og forbedringer
- Betaling af vand og varme (forbrug)
- Beboernes betaling til fællesantenne mv.
- Ret til fremleje, overtagelse eller bytte af lejemål
- Lovlighed af beslutninger truffet af beboerdemokratiet
- Afslag på anvisning af ledige lejligheder
- Husorden
Hvilke sager kan nævnet ikke behandle?
- Forholdsmæssigt afslag i lejen, erstatning eller anden form for kompensation som følge af mangler ved det lejede
- Opsigelse eller ophævelse af lejemål
- Udlejerens ret til adgang til det lejede.
Sager vedrørende disse forhold skal indbringes
direkte for Boligretten.
Koster det noget at klage?
Henvendelse til beboerklagenævnet skal være skriftlig. Der vil blive opkrævet et administrationsgebyr på 169 kr. (2025). Nævnet modtager ikke kontanter, men fremsender betalings-oplysninger sammen med en kvittering, når din henvendelse er modtaget. Gebyret tilbagebetales ikke uanset hvem af parterne, der får medhold i sagen. Sagsbehandlingen starter ikke, før gebyret er modtaget af nævnet.
Beboerklagenævnet gør opmærksom på, at nævnet er forpligtet til at partshøre den anden part i en sag, og du skal være opmærksom på, at din klage i sin helhed derfor i den forbindelse kan blive videresendt til den anden part for bemærkninger. Beboerklagenævnets afgørelse er ikke en dom og kan ikke gennemtvinges. Er der tilfælde, hvor en part ikke retter sig efter afgørelsen, kan det være nødvendigt at indbringe sagen for Boligretten.
Begge parter kan indbringe en afgørelse for Boligretten. Dette skal dog ske inden fire uger efter nævnets afgørelse er meddelt parterne.
Hvor skal du henvende dig?
Hvis du ønsker at indbringe din sag for Beboerklagenævnet skal det ske ved hjælp af Egedal Kommunes sikker post
Generelle henvendelser kan ske til Beboerklagenævnets sekretariat, der har adressen:
Egedal Kommune
Beboerklagenævnet
Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke
Nævnets sekretær kan kontaktes på telefonnummer 72 59 61 51
Henvendelse kan ske i sekretariatets telefontid, som er: Mandag - fredag kl. 10.00-11.00.
Hvad skal din henvendelse indeholde?
- Kopi af lejekontrakten for det lejemål, tvisten vedrører
- Kopi af evt. korrespondance med modparten vedrørende tvisten
- Kopi af alle øvrige dokumenter, der er relevante for sagen. Dette kan
eksempelvis være:
- Indflytningsrapport og mangelindsigelser
- Fraflytningsrapport, fraflytningsopgørelse og dokumentation for modtagelse
- Billeddokumentation for de forhold, tvisten vedrører
- Forbrugsregnskab
- Fuldmagt fra eksempelvis øvrige lejere, hvis du repræsenterer andre end dig selv i sagen.
Beboerklagenævnet
Nævnet består af:
Helene Hviid, Formand
Jesper Johannes Larsen, lejernes repræsentant
Nina Møller, udlejernes repræsentant.
Borger.dk
Relevante Links
Egedal Kommune Beboerklagenævnet
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke