Hjem Erhverv Start-ups og iværksætteri Iværksættercases På Elverdal er det naturligt at tage et socialt ansvar

På Elverdal er det naturligt at tage et socialt ansvar

Virksomheden Elverdal, som leverer legepladser og andre uderum, har bl.a. folk i jobprøvning, fleksjob og praktik, og i 2020 har de også deltaget i projektet ”Sammen skaber vi fremtidens skole” (før Coronakrisen), hvor skoleelever fra lokale folkeskoler i Egedal Kommune via virksomhedsbesøg får indblik i, hvad det de lærer i skolen egentlig kan bruges til ude i ”den virkelige verden”.

Skoleelever på virksomhedsbesøg på Elverdal før Coronavirussen lukkede landet ned

For Elverdal ligger deltagelsen i ”Sammen skaber vi fremtidens skole” helt i forlængelse af den øvrige sociale profil, hvor man fx har skabt jobmuligheder til folk udenfor arbejdsmarkedet fx efter et sygdomsforløb og altså også deltager i en udvikling af undervisningen i folkeskolen:

- Helt grundlæggende har det været en del af virksomhedens kultur fra starten af, at vi gerne vil være en del af den kommune, vi bor i, fortæller direktør og ejer, Jens Bo Thorsager.

- Vi kan være med til at hjælpe nogle mennesker, men de hjælper jo også os, forklarer han.    - De folk, vi har ansat – også i fleksjob eller på førtidspension – det er jo folk, der kommer og bidrager med noget. De kan noget. Mange ser måske de her mennesker, som nogle der ikke kan noget eller nogen, der skal hjælpes, men det er komplet misforstået. De kan bidrage med sindssygt meget på arbejdsmarkedet.

- Som virksomhed lever vi af at sælge vores produkter primært til offentlige kunder. Derfor finder vi det også naturligt at bidrage med noget den anden vej og tage et ansvar, og her passer skole-virksomhedssamarbejdet rigtig fint ind, fortæller Jens Bo Thorsager.

Vi lærer også noget

- Når man gerne vil det fællesskab, som kommunen er – og det vil vi – er det også naturligt at deltage i projekter som ”Sammen skaber vi fremtidens skole”, fortæller kommunikationschef Simon Fredsted Nørrelykke.

- Vi lærer jo også noget. Der kommer en masse unge mennesker ud, der har nogle input og nogle spørgsmål. Særligt for os, der sælger legepladser og uderum, så er det da vildt inspirerende at få nogle unge mennesker ud, siger han. Og så er det en god øvelse at skulle fortælle om sit arbejde til nogle, som ikke sidder med det til daglig. Det er en sund øvelse i skolen, men det er måske også en sund øvelse, når man er 36. Det skærper ens kompetencer, og det tror jeg, der var mange virksomheder, der kunne drage nytte af, slutter han.

Efter en introduktion til hvilke materialer, man typisk bruger til at lave et godt uderum, og hvilke overvejelser, man bør gøre sig i designfasen, skulle eleverne fra 8. klasse på Ganløse Skole og Maglehøjskolen komme med deres eget bud på et uderum til deres skoler. Eleverne kunne inddrage elementer fra matematik, fysik, kemi, idræt og biologi i projektet. Denne del er foreløbig udskudt pga. Coronakrisen.

FAKTA OM ELVERDAL

Elverdal blev etableret i Ledøje i 2007 af Niels Bolt og Jens Bo Thorsager. Niels kom fra branchen og Bo fra elektronikbranchen. Mere end 1200 uderum senere er Elverdal nu en international virksomhed i vækst med et stærkt nordisk designudtryk. I dag har virksomheden ca. 35 medarbejdere.

Elverdal skaber legepladser og æstetiske uderum til fællesskaber og alsidig udvikling af mennesker i alle aldre. Sortimentet består af legeredskaber såsom trampoliner, gynger, vipper, klatrenet, legehuse, karruseller, rutsjebaner, skaterramper, træningsudstyr og meget mere.

Se mere her: elverdal.dk

FAKTA OM SAMMEN SKABER VI FREMTIDENS SKOLE

Lærerene fra ni skoler samarbejder med otte lokale virksomheder og udvikler nyt undervisningsmateriale, der bygger bro mellem skolen og virksomhederne. Efterfølgende besøger eleverne og lærerene virksomheden. Eleverne møder virksomhederne og indholdet i undervisningen i foråret 2020.

Deltagende virksomheder: One Engines, Mermaid Medical, HP-El, CelsaSteel, Smørum Golfklub, Lithium Balance, Benny Johansen VVS og Elverdal.

Deltagende skoler: Balsmoseskolen, Boesagerskolen, Ganløse skole, Maglehøjskolen, Stengårdsskolen, Søagerskolen, Lærkeskole, Toftehøj og Bækkegaardsskolen.

Projektet blev skudt i gang med en virksomhedssafari, hvor lærerne fik et lille kig ind i en virksomhedsverden, som de normalt ikke kender og blev inspireret til anderledes undervisningsforløb. Efterfølgende tilrettelagde lærere og virksomheder i samarbejde et projekt, som undervisningen skulle dreje sig om. Via elevbesøg på virksomhederne og virksomhedsbesøg på skolerne har eleverne fået indblik i, hvad det de lærer i skolen egentlig kan bruges til ude i ”den virkelige verden”.

Opdatering 10. marts 2020

Pga. risiko for smitte med Coronavirus er besøg på One Engines og HP-El udskudt.