Hjem Erhverv Start-ups og iværksætteri Iværksættercases Mermaid Medical: Vi skulle snakke os ind på hinanden

Mermaid Medical: Vi skulle snakke os ind på hinanden

To 8. klasser fra Søagerskolen har, som et led i projektet ”Sammen skaber vi fremtidens skole” været på besøg hos Mermaid Medical, som producerer og sælger udstyr til medicinalbranchen. Det blev et møde mellem to verdener: den meget teoretiske verden fra skolen og den kommercielle verden ude i virksomheden.

Skolebesøg på Mermaid Medical, hvor der blev taget biopsier, centrifugeret blod og opløst ”blodpropper".

Formålet med ”Sammen skaber vi fremtidens skole” er at knytte erhvervslivet sammen med skolerne (læs mere her). Men det er nogen gange lettere sagt end gjort.

- Den meget teoretiske verden i skolen og vores kommercielle verden skulle mødes, og det har taget lidt tid. Vi skulle snakke os ind på hinanden, fortæller COO (eller på dansk vicedirektør) Kim Rosendal.

- Men vi vil jo rigtig gerne, forsætter Rosendal: – Det er en god udfordring og en adspredelse, samtidig med, at vi føler, at vi giver noget tilbage til lokalsamfundet. En stor del af formålet med projektet har netop været at skabe forståelse og bygge bro mellem skole og erhvervslivet. Det synes jeg helt klart vi har opnået via en rigtig god dialog med lærerne.

Produktchef Sebastian Jørgensen, som har været i virksomheden siden han var 19 år supplerer: - Det har været lidt af en opgave at skulle formidle til 8. klasse, når jeg kommer fra at kommunikere med læger i USA. Med eleverne er super gode – de har mange gode spørgsmål og er meget interesserede.

Samfundssind og employer branding

Ved 8. klassernes besøg på Mermaid Medical fik eleverne en introduktion til virksomheden og til de mange typer jobs og indgange, der er til medicinalindustrien. Derefter skulle de igennem tre workshops tilrettelagt i et samarbejde mellem virksomhed og lærere: 1. Tag en biopsi (fra et æble eller et stykke kød), 2. Centrifugering af okseblod og gennemgang af, hvad blod egentlig består af og 3. Opløs en ”blodprop” (i dette tilfælde af jordbær) med en så kaldt De-clotter, som ”pisker” blodproppen væk. I de tre workshops kunne eleverne trække på deres viden fra biologi, fysik og kemi.

Eleverne skal nu tilbage på skolen og lave en projektopgave, hvor de kan vælge dele eller elementer der har relation til Mermaid Medical.

Ud over lysten til at give noget til lokalsamfundet, lægger Mermaid Medical ikke skjul på, at der også er en anden dagsorden:

- Der er jo også en del employer branding i det. Vi er en virksomhed, der vokser og er klar over at talent ikke hænger på træerne. Derfor er det bestemt i vores interesse at øge kendskabet til Mermaid Medical både for lokalsamfundet, men også overfor de nye kollegaer vi i fremtiden skal rekruttere, fortæller Kim Rosendal.

FAKTA OM MERMAID MEDICAL

Mermaid Medical Group er en familieejet virksomhed grundlagt i 2006 og har ligget i Egedal kommune siden 2007. Virksomheden producerer selv medicinsk udstyr, men sælger også en bred vifte af medicinske engangsprodukter fra ledende producenter fra hele verden.

Her arbejder 25 ansatte inden for administration, R&D (forskning og udvikling), produktion, salg & marketing, kvalitetssikring samt kundeservice og lager. Mermaid Medical har søsterselskaber i de nordiske lande, England, Holland, Spanien, Italien og USA og har i alt 55 ansatte.

Se mere her: http://www.mermaidmedical.dk/

FAKTA OM SAMMEN SKABER VI FREMTIDENS SKOLE

Lærerene fra ni skoler samarbejder med otte lokale virksomheder og udvikler nyt undervisningsmateriale, der bygger bro mellem skolen og virksomhederne. Efterfølgende besøger eleverne og lærerene virksomheden. Eleverne møder virksomhederne og indholdet i undervisningen i foråret 2020.

Deltagende virksomheder: One Engines, Mermaid Medical, HP-El, CelsaSteel, Smørum Golfklub, Lithium Balance, Benny Johansen VVS og Elverdal.

Deltagende skoler: Balsmoseskolen, Boesagerskolen, Ganløse skole, Maglehøjskolen, Stengårdsskolen, Søagerskolen, Lærkeskole, Toftehøj og Bækkegaardsskolen.

Projektet blev skudt i gang med en virksomhedssafari, hvor lærerne fik et lille kig ind i en virksomhedsverden, som de normalt ikke kender og blev inspireret til anderledes undervisningsforløb. Efterfølgende tilrettelagde lærere og virksomheder i samarbejde et projekt, som undervisningen skulle dreje sig om. Via elevbesøg på virksomhederne og virksomhedsbesøg på skolerne har eleverne fået indblik i, hvad det de lærer i skolen egentlig kan bruges til ude i ”den virkelige verden”.

Opdatering 10. marts 2020

Pga. risiko for smitte med Coronavirus er besøg på One Engines og HP-El udskudt.

Blod efter centrifugering