Hjem Erhverv Start-ups og iværksætteri Iværksættercases Benny Johansen & Sønner A/S: Vi vil vække interessen for faget og få de unge i uddannelse

Hos Benny Johansen & Sønner er der travlt, og de får brug for flere folk fremover. Derfor vil man gerne bruge tid på at vække interessen hos de lokale unge. To 8. klasser fra Balsmoseskolen har besøgt VVS- og ventilationsvirksomheden, før Coronavirus lukkede landet ned. Besøget var et led i projektet ”Sammen skaber vi fremtidens skole”.

Hos Benny Johansen & Sønner A/S fik eleverne fra Balsmoseskolen bl.a. lov at prøve at svejse

Hvordan få man en 8. klasses opmærksomhed? Man kan fx starte med at vise dem en video med en af tidens største Youtube-fænomener, Rasmus Brohave. Det var i hvert fald den strategi, Lars Dalsgaard havde valgt, da elever fra Balsmoseskolen var på besøg en tidlig forårsdag i Egedal.

Lars Dalsgaard, som har været i hos Benny Johansen & Sønner i 22 år, er afdelingsleder for VVS og smedene samt lærlingeansvarlig. Han har også stået for forløbet med Balsmoseskolen, som altså startede med en video. Rasmus Brohave har lavet en masse videoer om forskellige erhvervsuddannelser, og i den video, der blev vist denne morgen, fulgte Brohave en VVS’er på arbejde, og eleverne fra Balsmoseskolen kunne få et indblik i faget.

- Vi har mange i praktik, vi har elever og syv-otte lærlinge. Og behovet er stigende, for forretningen vokser, fortæller Lars Dalsgaard, som håber at nogle af de unge får mod på en fremtid i VVS-faget.

Lærlinge får egne firmabiler

Lærlingene hos Benny Johansen & Sønner har det godt. De får lov at stå på egne ben og en del af dem får egne firmabiler. Men der bliver også krævet noget af de unge:

- Det er vigtigt, at man møder til tiden og passer sit arbejde, siger Lars Dalsgaard. – Kommer man ti minutter for sent, er vi kørt ud til kunden. Og man kommer ikke sovende til opgaven, for ud over håndværket er der også meget beregning, elektronik osv, fortæller han. Der er nok af udfordringer.

Eleverne fra Balsmosekolen kom godt rundt i virksomheden, da de var på besøg. Først fik de en introduktion til Benny Johansen & Sønner af Lars Dalsgaard. De fik også et indblik i emner som varmepumper, gas, fjernvarme, ventilation og generelt om VVS.

Bagefter kom de på en rundtur, hvor de både fik lov at se og røre. Efter et besøg på virksomhedens kontorer for at høre og se, hvad de udfører for at forretningen hænger sammen, besøgte de blikkenslageren, som viste hvordan man arbejder i zink, lodder, samler rør osv. Desuden fik de mulighed for at prøve at svejse og til sidst så de et ventilationsanlæg som senere skulle monteres på en af kommunens ejendomme.

Tilbage på skolen lød opgaven på, at eleverne skulle lave en lille film om et udvalgt VVS-relateret emne. Fremtiden må vise, om der skulle være en kommende lærling blandt dem.

FAKTA OM BENNY JOHANSEN & SØNNER A/S

Benny Johansen startede firmaet i 1990 og flyttede ind i Smeden fra Ledøje, hvor hans far drev virksomhed fra 1962 – og der holder de stadig til. Siden er de gået fra at være et enkeltmandsfirma til at have omkring 80 ansatte.

VVS-opgaver var startskuddet, men senere blev det også til ventilation, køl og blik. Toms Fabrikker, LEO Pharma og Tivoli er blandt firmaets mange, store kunder.

FAKTA OM SAMMEN SKABER VI FREMTIDENS SKOLE

Lærerene fra ni skoler samarbejder med otte lokale virksomheder og udvikler nyt undervisningsmateriale, der bygger bro mellem skolen og virksomhederne. Efterfølgende besøger eleverne og lærerene virksomheden. Eleverne møder virksomhederne og indholdet i undervisningen i foråret 2020.

Deltagende virksomheder: One Engines, Mermaid Medical, HP-El, CelsaSteel, Smørum Golfklub, Lithium Balance, Benny Johansen VVS og Elverdal.

Deltagende skoler: Balsmoseskolen, Boesagerskolen, Ganløse skole, Maglehøjskolen, Stengårdsskolen, Søagerskolen, Lærkeskole, Toftehøj og Bækkegaardsskolen.

Projektet blev skudt i gang med en virksomhedssafari, hvor lærerne fik et lille kig ind i en virksomhedsverden, som de normalt ikke kender og blev inspireret til anderledes undervisningsforløb. Efterfølgende tilrettelagde lærere og virksomheder i samarbejde et projekt, som undervisningen skulle dreje sig om. Via elevbesøg på virksomhederne og virksomhedsbesøg på skolerne har eleverne fået indblik i, hvad det de lærer i skolen egentlig kan bruges til ude i ”den virkelige verden”.

Opdatering 10. marts 2020

Pga. risiko for smitte med Coronavirus er besøg på One Engines og HP-El udskudt.