Hjem Erhverv Minerva Imaging vinder Egedal Erhvervspris 2024

Minerva Imaging vinder Egedal Erhvervspris 2024

Egedals årlige nytårskur for erhvervslivet var en stor succes med over 100 deltagere, taler om samarbejde og innovation, og fejring af lokale gazelle-virksomheder. Højdepunktet var kåringen af Minerva Imaging som vinderen af Egedal Erhvervspris, en anerkendelse af deres arbejde inden for kræftforskning og bæredygtighed.

Dette års nytårskur for det lokale erhvervsliv var i år særdeles velbesøgt med mere end 100 tilmeldte lokale erhvervsfolk. Programmet var spækket med både taler, oplæg, fejring af de lokale gazelle-virksomheder og ikke mindst kåringen af dette års vinder af Egedal Erhvervspris.

I borgmester Vicky Holst Rasmussens velkomsttale takkede hun det lokale erhvervsliv og kom derudover ind på de tiltag, som kommunen har gjort for at styrke samarbejdet med erhvervslivet:

"Alle jer, der er samlet her i aften, er med til at investere, skabe vækst og jobs, hvilket vi her i Egedal Kommune sætter meget stort pris på.

For at styrke vores fokus på erhvervslivet har byrådet i 2023 etableret Egedal Erhvervsforum. Forummet er med til at sætte handling bag de fire strategiske pejlemærker; Service og samarbejde, Lokale arbejdspladser og lokal arbejdskraft, Bæredygtig udvikling og Fremtidens virksomheder og erhvervsområder i Egedal Kommune."

Herefter opfordrede borgmesteren alle til at komme med gode emner og ideer, der kan være med til at styrke erhvervslivet og samarbejdet mellem virksomhederne og kommunen. Derudover fortalte hun også, at Kommuneplan 2025 er ved at blive udarbejdet. En plan, hvor der er særlig fokus på erhvervsudviklingen og styrkelsen af Egedals profil som en attraktiv erhvervskommune i hovedstadsområdet.

Fra AI og ChatGPT til digitalisering og grøn omstilling

Aftenen satte derefter fokus på AI og brugen af bl.a. ChatGPT, og hvordan små- og mellemstore virksomheder kan anvende kunstig intelligens og digitale værktøjer til at skabe værdi i virksomheden. Derudover blev der talt om mulighederne for gratis sparring for virksomheder i kommunen, heriblandt hvordan de kan få hjælp til digitalisering og den grønne omstilling.

Så blev det tid til fejring

Efter oplæggene blev det tid til at fejre de seksten virksomheder, som i år fik den ærefulde titel at blive kåret som gazelle-virksomhed af Børsen. Her præsenterede udvalgsformand Charlotte Haagendrup først de kriterier, der skal opfyldes for at opnå gazellestatus, hvortil hun roste virksomhedernes evne til at vokse og udvikle sig:

"Det er virkelig flot at se, hvordan de virksomheder har vokset og udviklet sig. Og tænk lige over, at det har været en tid med udfordringer som forsyningsproblemer, prisstigninger og manglende kvalificeret arbejdskraft. Det kræver en stor indsats fra både virksomhedsejeren og medarbejderne at opnå en gazelle! Og det vækker respekt, når jeg ser på, hvad der kræves, og tænker over den evne, der skal til for at udnytte virksomhedens og medarbejdernes fulde potentiale."

Men det var ikke blot de 16 gazelle-virksomheder, der skulle fejres. Det var også tid til at fejre de nominerede til årets Egedal Erhvervspris, samt til at kåre vinderen. Der var i år 8 virksomheder, der var nomineret til prisen: Café Hverdag, DCT Dans, Egedal Erhvervscenter, Ganløse Bageri, Klinik Allura, Minerva Imaging, Smørum Golfklub og Ølstykke Bageri & Conditori.

Men der kunne kun være én vinder, og i år blev vinderen: MINERVA IMAGING

Minerva Imaging er en vækstvirksomhed, der lever af forskning i kræft, udvikling af nye lægemidler, viden og har verden som sin markedsplads. Det er en virksomhed, der investerer kraftigt i udviklingen af sin forretning og har base i Værebro. Virksomheden har desuden stor fokus på deres 110 medarbejdere.

I indstillingen af Minerva Imaging, blev der særligt fokuseret på:

• Et lokalt engagement bl.a. i forhold til brug af lokale leverandører.

• At bæredygtighed er tænkt ind i deres nybyggeri og udvidelse – fx solceller og genbrugsmaterialer.

• At Minerva Imaging har vundet "Ernst & Young's Entrepreneur Of The Year 2023" og har gentagne gange modtaget Gazelleprisen.

• At de engagerer sig i uddannelse af unge samt deltager i forskellige sammenhænge, der motiverer unge til at vælge en naturvidenskabelig uddannelse.

Husk at din virksomhed kan få god hjælp og rådgivning

Husk at vi gerne står klar til at hjælpe din virksomhed. Du kan altid tage kontakt til vores erhvervsteam, som sidder klar på både mail og telefon. Derudover kan du også få hjælp hos Erhvervshus Hovedstaden, hvor man via Virksomhedsprogrammet kan få inspiration til, hvordan man kan udvikle sin virksomhed og søge økonomisk støtte og rådgivning. Kontakt Erhvervsteamet i Egedal Kommune eller Erhvervshus Hovedstaden for at høre mere.

Baggrund om Egedal Erhvervspris

Modtageren af Egedal Erhvervspris kan være en virksomhed eller person, som i det forløbne år eller gennem en årrække har udmærket sig på et eller flere af følgende kriterier:

• Har ydet en speciel indsats for lokalområdet ved at igangsætte eller tage initiativ til tiltag, der har inddraget andre virksomheder eller foreninger i kommunen.
  • Har ydet en særlig indsats for det rummelige arbejdsmarked, herunder fleksible arbejdsforhold, eller på anden måde vist socialt ansvar.
  • Gør en særlig indsats mht. virksomhedens arkitektoniske fremtræden, der bidrager til at gøre området attraktivt for virksomheder og borgere.
  • Gør en særlig miljømæssig indsats.
  • Er nyskabende, f.eks. teknologisk eller ledelsesmæssigt.
  • Støtter unge i en erhvervsuddannelse, bl.a. ved tilbud om lokale praktikpladser samt jobs.
  • Har igangsat tiltag, der fremmer grøn omstilling og bæredygtighed i et forretningsmæssigt perspektiv.