Hjem Erhverv Beatræ og Ganløse Skole samarbejder om at inspirere unge til håndværksuddannelser

Beatræ og Ganløse Skole har indledt et samarbejde, hvor de sammen bygger fuglebure. Dette projekt er designet til at inspirere unge til at overveje håndværksuddannelser og samtidig demonstrere, hvordan matematik og design kan anvendes i praksis som snedker og tømrer.

Elever fra 8. klasse deltager i projektet, der kombinerer matematik, håndværk og design. Eleverne, opdelt i små grupper og vejledt af to unge snedkerlærlinge samt erfarne svende, udvikler og bygger fuglebure over to dage hos virksomheden Beatræ.

Dette initiativ er i tråd med Egedal Kommunes arbejde med skole-virksomhedssamarbejdet, der involverer samarbejde på tværs af kommunens centre. Politikerne i Egedal har fokus på at motivere de unge til de mange spændende uddannelsesmuligheder, der er på erhvervsuddannelser og i naturfagene.

Formand for Kultur-, Fritid- og Erhvervsudvalget, Charlotte Haagendrup, deltog aktivt i fuglebursarbejdet ved en arbejdsstation sammen med elever og lærlinge. Hun havde også tid til at tale med virksomhedsejer Ole Thorgersen og projektleder August Frøde, begge fra Beatræ, samt skolelærer Jon Ammendrup om motivationen for at deltage i skole-virksomhedssamarbejdet.

August fra Beatræ udtaler: “At inspirere unge til at overveje en håndværksuddannelse er en unik mulighed. Den bekymrende mangel på elever i erhvervsuddannelser motiverer os til at ændre opfattelsen af tømrer- og snedkerfagene. Vi er ivrige efter at dele vores historie og færdigheder. Træfagene har mange fascinerende aspekter, som vi håber at kunne fremhæve for eleverne.”

Flere virksomheder kan være med…

Dette projekt er et eksempel på, hvordan skoler og virksomheder kan samarbejde for at inspirere den næste generation af håndværkere. Med deres engagement vil både Ganløse Skole og Beatræ gerne tiltrække flere skoler/lærere og virksomheder og deler gerne deres erfaringer.

For Beatræ er værdien af samarbejdet tydelig. Deres faglige stolthed og glæden ved det gode håndværk bliver genopfrisket alene ved det gå-på-mod, som eleverne viser, når de arbejder ved høvlebænkene. Deres mål er at give de unge en god oplevelse og et friskt perspektiv på tømrer- og snedkerfagene. Selvom en enkelt skoledag ikke løser alle udfordringer, håber virksomheden at inspirere andre virksomheder til at iværksætte lignende initiativer.

Egedal har en af de laveste andele af unge udenfor uddannelse og arbejdsmarked i Region Hovedstaden, ifølge en ny analyse. I 2024 har 95 procent af de unge i Egedal søgt ind på en ungdomsuddannelse: 76 procent til gymnasiet og 19 procent til en faglig uddannelse. Skolevirksomhedssamarbejdet påvirker den gode udvikling i Egedal.

For mere information, kontakt erhvervsteamet i Egedal Kommune.

Erhvervsteamet

Erhverv@egekom.dk