Hjem Demokrati og indflydelse Valg Europa-Parlamentsvalg 9. juni 2024

Europa-Parlamentsvalg 9. juni 2024

Europa-Parlamentsvalg den 9. juni 2024

Her er alt, hvad du har brug for at vide om Europa-Parlamentsvalget den 9. juni 2024

Hvorfor gør det en forskel at stemme

Millioner af europæere vil mellem den 6. til 9. juni 2024 være med til at forme det europæiske demokrati i anledning af Europa-Parlamentsvalget. Det er et enestående tidspunkt, hvor vi alle sammen har indflydelse på Den Europæiske Unions fremtid. At stemme er altid vigtigt, om det er på lokalt, nationalt eller europæisk niveau. Det er en særdeles god mulighed for at give din mening til kende om emner, der interesserer dig.

Brug din stemme til at hjælpe med at forandre den verden, du lever i

Man glemmer let, hvor mange mennesker der påvirkes af udfaldet af europaparlamentsvalget. Europa-Parlamentet vedtager lovgivning, der påvirker alle: Større lande og mindre samfund, magtfulde selskaber og små nystartede virksomheder, det globale og det lokale. EU's lovgivning omhandler de fleste menneskers prioriteter: Miljø, sikkerhed, migration, socialpolitikker, forbrugerrettigheder, økonomi, retsstaten og meget mere. I dag har hvert et vigtigt nationalt emne også en europæisk vinkel. Din stemme har indflydelse på, hvilke medlemmer af Europa-Parlamentet der skal repræsentere dig i forberedelsen af nye love og ved valget af Europa-Kommissionen. Disse beslutninger vil forme din og mange andres hverdag.

Brug din stemme til at tackle de globale udfordringer, der omgiver os I en stadig mere kompliceret, ustabil og sammenkoblet verden håndterer

Den Europæiske Union globale udfordringer, som intet EU-land alene selv kan tackle. Det er ikke nogen lille opgave at håndtere de mange udfordringer, vi står overfor – og at stemme er din måde at påvirke retningen af dette.

Brug din stemme til at stå op for demokratiet

Demokrati skal aldrig tages for givet. Det er en fælles bedrift – og det er et kollektivt ansvar, hvor vi alle har en rolle. Demokrati begynder med menneskerne: vi sætter tingene i gang ved at stemme til europaparlamentsvalget, og de beslutninger, der træffes der, påvirker vores liv. Hvis vi ikke deltager, får vi ikke lov til at forme fremtiden; men derudover mister det europæiske parlamentariske demokrati sin styrke, og dets værdier mister deres betydning. Jo flere der stemmer, desto stærkere bliver vores demokrati.

Kilde: Hvorfor du bør stemme ved europaparlamentsvalget i 2024

Man har valgret (stemmeret), hvis man på valgdagen:

• Har valgret til Folketinget (dvs. er dansk statsborger, er fyldt 18 år, har fast bopæl i Danmark og ikke er umyndig) eller
  • er dansk statsborger, 18 år og har fast bopæl i et af de øvrige EU-lande eller
  • er statsborger i et af de øvrige EU-lande, 18 år og har fast bopæl i Danmark.

Som vælger kan du brevstemme til Europa-Parlamentet i enhver kommune fra mandag den 29. april. Du kan brevstemme uden valgkort, du skal blot medbringe legitimation (kørekort, sundhedskort, pas eller lignende).

I Egedal Kommune kan du brevstemme i Borgerservice på Egedal Rådhus samt på bibliotekerne i Smørum og Ølstykke.

Åbningstider for at brevstemme i Borgerservice

Borgerservice på Egedal Rådhus

Mandage 08:00-14:00
Tirsdage 10:00-14:00
Onsdage Lukket
Torsdage 10:00-17:30
Fredage 10:00-12:00
Grundlovsdag 10:00-14:00
Fredag den 10. maj har rådhuset lukket

Sidste dag for at brevstemme i Borgerservice er torsdag den 6. juni kl. 10:00-17.30.

Åbningstider for at brevstemme på Smørum og Ølstykke biblioteker

Smørum Bibliotek

Flodvej 68

2765 Smørum

Ølstykke Bibliotek

Østervej 1A

Mandage 14:00-18:00
Tirsdage 10:00-17:00
Onsdage Lukket
Torsdage 13:00-17:00
Fredage 10:00-14:00
Lørdage 10:00-14:00

Sidste dag for at brevstemme på bibliotekerne er tirsdag den 4. juni kl. 10:00-17:00.

Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet, kan du brevstemme i hjemmet.

Du kan få blanketten udleveret fysisk ved henvendelse til Borgerservice eller finde den her.

Den udfyldte ansøgningsblanket skal være Borgerservice i hænde senest tirsdag den 28. maj. Du kan også ringe til Borgerservice, på tlf. 7259 6000, senest tirsdag den 28. maj.

Hvis du har et handicap eller nedsat førlighed, kan du søge om at stemme på et andet afstemningssted end det, du er tilknyttet.

Du kan få blanketten udleveret fysisk, ved henvendelse til Borgerservice, eller finde den her.

Den udfyldte ansøgningsblanket skal være Borgerservice i hænde senest fredag den 31. maj kl. 12.00. Eller du kan ringe til Borgerservice, på tlf. 7259 6000, senest fredag den 31. maj.

Der er sorte penne, lupper og LED-lamper til rådighed på alle afstemningssteder og på alle de steder i kommunen, hvor du som vælger kan brevstemme.

Ved brevstemmeafgivning i Borgerservice på Egedal Rådhus stilles endvidere hæve-/sænkebord og CCTV til rådighed.

Der stilles hæve-/sænkebord og CCTV til rådighed på afstemningsstedet Stenløse Hallen på valgdagen.

Du kan her hente informationsfolder, hvor du kan læse mere om, hvordan du kan få hjælp til at stemme ved Europa-Parlamentsvalget.