Hjem Om kommunen Presserum Designguide

Designguide

Egedal Kommune designguide

Her får du hjælp til at få det bedste ud af grafisk design i Egedal Kommune

Egedal Kommunes designguide er for medarbejdere og samarbejdspartnere – fra institution til administration – som skal kommunikere på vegne af kommunen. Guiden indeholder få og enkle principper, der skal følges, for disse fire elementer:

Logo og Kommunevåben

Vores logo og kommunevåben er de vigtigste elementer i vores design.

Skrifttyper

Skrifttypen MAX er sammen med logoet et af vores vigtigste grafiske værktøjer. Den er med til at sikre genkendelighed og en tydelig afsender.

Farver

Grafik

Egeblade, ikoner og bylinjer supplerer vores logo / kommunevåben og vores font MAX og må kun bruges, hvis du kommunikerer på vegne af kommunen.

Derudover er der stor frihed til at bruge illustrationer, fotos og video.

Det er vigtigt for Egedal Kommune som virksomhed, at vi bliver genkendt som afsender på vores produkter og ydelser. Så hver gang du laver en plakat for et event eller lancerer et nyt tilbud eller ydelse til borgerne, skal du skabe genkendelighed i forhold til vores overordnede designlinje – og på grundlag af vores fem kerneværdier.

Kerneværdier

De 5 kerneværdier i Egedals design

Egedals design er skabt over fem kerneværdier, som vi gerne vil kendes på i vores kontakt med omverden.

Grøn

Hele 80 procent af Egedals areal består af natur eller landbrug. Den gennemgående farve i Egedals design er derfor grøn.

Kvalitetsbevidst

Den gennemgående overordnede designlinje giver et professionelt udtryk i vores visuelle kommunikation, som signalerer kvalitet.

Troværdig

Vores troværdighed kommer til udtryk i det firkantede logo og de rolige farver. Designet er uhøjtideligt, men samtidig enkelt og seriøst.

Imødekommende

Vores imødekommenhed kommer til udtryk i vores design gennem det runde, organiske og venlige udtryk, der præger de grafiske elementer.

I front

Vi viser gennem det moderne udtryk i vores grafiske udtryk, at vi er i front, følger med og udvikler os.

Logo og kommunevåben

Eksempler på brug af Kommunevåben og logo.

Logo

Logoet er den vigtigste og mest genkendelige del af vores design. Brug det altid, så din modtager aldrig er i tvivl om, at Egedal Kommune er afsender.

Anvendelse af logo

• Logoet er tilgængeligt i to farver: egedalgrøn og egedalgrå. Den grønne version kan også bruges i ”negativ” på fx. egedalgrøn eller anden mørk baggrund. Vælg altid det logo, der står i størst kontrast til den baggrund, det skal vises på.
  • Logoet har faste proportioner og må ikke beskæres, drejes, gøres smallere/bredere, omtegnes eller ændres på anden måde.Logoet må kun optræde én gang pr. flade / side.
  • Logoet må ikke indrammes eller indtegnes i andre figurer.
  • Logoet findes i en dansk og en engelsk udgave – brug dem hver for sig.

Placering

Logoet skal stå frit på formatet, og med en minimumsafstand på E-højden omkring sig og fra kant.

Logo med navn

Der er designet et navnetræk, der sammen med Egedal Kommunes eksisterende logo, kan bruges til at identificere kommunens administrative centre, afdelinger og institutioner.

Sådan et logo med navn kan bruges på arbejdstøj, navneskilte m.m. i højformat eller bredformat.

Anvendelse af logo med navn

• Hvis det er nødvendigt, deles lange navne i to linjer.
  • For så vidt muligt brydes navnet, så anden linje er længere end første.
  • Meget lange navne må forkortes.
  • Logoet trykkes altid med udstansede bogstaver, dvs. at logoets bogstaver er skåret ud, så man kan se tøjets farve igennem.
  • Brug helst det egegrønne logo, men vælg altid den mest kontrastfulde farve-variant i forhold til materialet, så både logo og navn er så synlige som muligt.

Eksempler på tryk af logo med navne.

Skrifttyper

Med i alt seks vægte, inkl. kursiv (italic), giver MAX gode muligheder for at kommunikere med et stærkt og let genkendeligt udtryk, som kan bruges på alle platforme på både web og print.

Skrifttypen Verdana kan også bruges, men kun til kommunikation online, dvs. e-mails, hjemmesider, Apps og breve (da breve overvejende sendes elektronisk i dag).

Medarbejdere i Egedal Kommune har disse skrifttyper automatisk installeret på deres udleverede PC’ere.

Farver

Egedalgrøn er den primære farve, der er mest gennemgående i Egedal Kommunes layout og identitetsskabende sammenhænge — enten som logo-, baggrunds- eller tekstfarve.

Bruger du ikke Egedalgrøn, skal du bruge mindst en af de andre primære farver. De sekundære farver kan bruges som kontrastfarver.

Vi anbefaler, at du holder dig til få farver ad gangen for at sikre et roligt og tydeligt udtryk.

Grafik

Egeblade

Egebladene er et grafisk element, som er udpluk fra den moderne konturversion af vores kommunevåben. Egebladene kan bruges enkeltvis eller på række.

Ikoner

Vores ikoner har samme lette streg med ”runde hjørner” som konturversionen af vores kommunevåben og skrifttypen MAX.

Ikonerne kan bruges til infografik, og i større størrelser som illustrationer.

Bylinje

Bylinjen er bygget op af samme lette streg som ikonerne og illustrerer kommunens mange muligheder. Brug den gerne på en bagside med jeres kontaktinformationer på en farvet baggrund – og altid med logo!

Bylinjen skal altid vises i sin fulde længde. Der må ikke redigeres i den eksisterende bylinje eller laves egne bylinjer.

Inspiration

Download

Ønsker du at benytte design-filer, som ikke er tilgængelige på denne side, skal du kontakte Kommunikation for dispensation og for adgang til filerne.