Hjem Om kommunen Grøn kommune Natur og biodiversitet Vild med Egedal Sådan bliver du vild - inspiration til dig

Sådan bliver du vild - inspiration til dig

Vil du gøre en forskel for naturen allerede i dag? Har du fået ’blod på tanden’ og er du klar til at springe ud i kampen om at hjælpe vores plante- og dyreliv i Egedal Kommune?

Naturen har brug for DIN hjælp!

Der er flere ting du selv kan gøre, for at give naturen en hjælpende hånd. Først og fremmeste at gøre op med dine idéer og tanker om en kontrolleret have. Vi mennesker elsker en slået græsplæne og staudebede uden ukrudt, men det gør insekterne ikke. Insekterne er vilde med ukontrollerede bede, kvasbunker, urørt græsplæne med urter og kløver, hvor de kan finde føde eller gemme sig.

Det er ikke hele haven der skal omlægges. Du kan gøre en forskel allerede bare ved at vælge et lille areal ud på 1-2 m2.

• Tag springet – omlæg et slået græsareal, lad græsset gro, hvor du kan bidrage med biodiversiteten, og få noget flot at se på, mens du bidrager til et øget plante- og dyreliv.
  • Så vilde danske planter på et omlagt græsareal – hent Egedal Kommunes helt egne særligt udvalgte urter i en frøpose.
  • Lad dit staudebed vokse mere vildt, undlad at fjerne ukrudt og lad det blive til et naturligt vildnis til glæde for insekterne.
  • Lav insekthoteller eller kvasbunke til glæde for flere nyttige insekter og pindsvin.
  • Har du flisebelagt have? Du kan stadig gøre en forskel! Lav plantekasser eller krukker med vilde danske urter og lav et lille insekthotel.

Læs mere nedenfor og vælg de relevante foldere ud, hvor du kan gøre en forskel!

Byudvikling og planlægning

Grønne områder