Hjem Nyheder Velbesøgt borgermøde om delområdeplan for Ølstykke og Stenløse

Velbesøgt borgermøde om delområdeplan for Ølstykke og Stenløse

Næsten 250 borgere mødte tirsdag den 11. juni op på Maglehøjskolen for at høre om planerne for klimatilpasning af afløbssystemet i Ølstykke og Stenløse. ”Imponerende deltagelse”, siger borgmesteren.

Klimaforandringerne stiller nye krav til fremtidens afløbssystem

Borgmester Vicky Holst Rasmussen (S) bød velkommen til mødet, og Novafos, som er forsyningsselskab for Egedal Kommune, og Rambøll fortalte om, hvordan klimaforandringerne stiller nye krav til fremtidens afløbssystem.

Vicky Holst Rasmussen glæder sig over det store engagement:

”Borgerne er de vigtigste spillere i klimatilpasningen. Derfor er jeg glad for, at så mange har valgt at møde op. Borgernes viden om lokale forhold skal bruges bedst muligt, når byrådet skal træffe beslutning om, hvordan regnvandet skal håndteres.”

Borgerdialogen var et vigtigt tema på mødet

Novafos har engageret rådgiverne We Do Democracy til at understøtte borgerdialogen. Det skal sikre en demokratisk og repræsentativ inddragelse, hvor så mange som muligt bliver hørt gennem en borgersamling.

Borgersamlingen begynder sit arbejde i foråret 2025. Forinden får alle borgere i kommunen mulighed for at deltage i en lodtrækning om at komme med i borgersamlingen. Borgersamlingen skal sammen med eksperter udarbejde anbefalinger til projektet.

Klimatilpasning i Egedal Kommune

Klimaforandringerne stiller nye krav til den måde, regnen håndteres og til indretningen af byer og lokalområder. Afløbssystemet har allerede i dag svært ved at følge med de stigende mængder regn, og udfordringerne bliver kun større i fremtiden. Derfor har Egedal Kommune besluttet at klimatilpasse hele kommunen med Ølstykke-Stenløse som et af de første lokalområder.

Viden og løsninger

I løbet af sommeren 2024 udfører Novafos boringer i en større del af Ølstykke og Stenløse for at undersøge jord- og grundvandsforholdene i området. Undersøgelserne er en del af det indledende arbejde med at indsamle viden, som skal bruges til at finde de bedste løsninger.

Se eller gense borgermødet

Hele borgermødet blev optaget, og du kan derfor se eller gense mødet på video. Linket findes nedenfor.

Klima, natur og miljø