Hjem Nyheder Unge i Egedal glade for uddannelse

Unge i Egedal glade for uddannelse

En ny uddannelsespolitisk analyse fra Region Hovedstaden viser, at langt de fleste unge i Egedal Kommune tager en uddannelse efter folkeskolen. ”Meget glædeligt”, siger udvalgsformand.

I 2024 har 95 procent af de unge i Egedal søgt ind på en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. 76 procent har søgt gymnasiet, 19 procent en faglig uddannelse. Samtidig er Egedal blandt de kommuner i Region Hovedstaden, som har den laveste andel af unge, som står helt udenfor uddannelse og arbejdsmarked.

Formand for Skole- og Uddannelsesudvalget i Egedal Kommune, Jens Skov (SF), glæder sig over, at Egedals unge i høj grad uddanner sig: ”Tallene viser, at de unge her i Egedal på en lang række områder klarer sig rigtig godt. Jeg glæder mig især over, at så mange tager en uddannelse efter folkeskolen. Vi ved, at det har stor betydning for fremtidige livsmuligheder.”

Og tallene i analysen giver udvalgsformanden ret: 82,1 procent af Egedal Kommunes indbyggere har en kompetencegivende erhvervsuddannelse. Samtidig har Egedal Kommune den næsthøjeste beskæftigelse af alle kommuner i Region Hovedstaden.

Egedal Kommunes unge har også det næstlaveste fravær i regionen på ungdomsuddannelserne. Årsagen kendes ikke, men man ved, at trivsel har stor betydning for, om man søger og gennemfører en uddannelse.

Borgmester Vicky Holst Rasmussen (S) siger: ”Vi har nogle rigtig gode skoler i Egedal med stærke faglige resultater. Langt de fleste unge får en uddannelse. Desværre har vi også oplevet, at flere børn og unge har det svært. Derfor har trivsel allerede været politisk prioriteret i flere år. Trivsel vil også fremover være et område, hvor vi vil udvikle skolen, så der er deltagelsesmuligheder for alle børn.”

De kommende år sker der flere forandringer i folkeskolen. Folketinget har indgået en aftale, som skal udmøntes i et samarbejde mellem parterne om folkeskolen. I 2021 blev der nedsat et nationalt forum, ”Sammen om skolen”, hvor aktører på skoleområdet diskuterer løsninger på folkeskolens udfordringer.

Egedal Kommune har nedsat et lokalt ”Sammen om skolen/SFO”, som består af elever, forældre, de faglige organisationer, ledere og politikere. Her skal man drøfte, hvordan man kan styrke nærdemokratiet og skabe øget frisættelse og lokalt råderum for den enkelte skole. Det er også blandt ambitionerne bag den nye skolestruktur med 6 skoler, som træder i kraft efter sommerferien.

Både borgmester og udvalgsformand glæder sig til det fremtidige samarbejde med lærere, pædagoger, ledere, forældre og ikke mindst elever: ”Jeres engagement og utrættelige indsats er fundamentet for vores skoler. Uden jer ville vi ikke kunne nå de resultater, vi ser i dag. Vi ser frem til sammen med jer at gøre vores gode folkeskole i Egedal endnu bedre.”