Hjem Nyheder SvenskeSlaget genopføres i Smørum

SvenskeSlaget genopføres i Smørum

Tag med på en historisk rejse tilbage til Svenske Krigene 1658-1660, hvor danske og svenske tropper kæmpede mod hinanden i Smørum. SvenskeSlaget er tilbage, og der er lagt an til nogle spændende timer i historiens vingesus.

Den historiske festival er en vigtig del af områdets kulturhistorie og er blevet en populær begivenhed for både lokale og besøgende. Og det kan man godt forstå. Arrangementet giver mulighed for at opleve historien på en helt særlig måde, hvor alle sanser bringes i spil.

Man kan bl.a. opleve modige musketerer, svenske soldater, luntemusketter med sortkrudt, fornøjeligt lutspil, håndbrygget øl, flotte dragter, barske historier, fægteskole, renæssancemusik, kanonsalutter, dans og lækre smagsprøver.

Festivalen er arrangeret af lokale foreninger og frivillige, der brænder for at holde historien i live. Og det har de gjort godt, for hvert år er antallet af deltagere og oplevelser på festivalen vokset.

SvenskeSlaget var en markant historisk begivenhed i Egedal Kommune, og er altid sjovt og hyggeligt at markere. Heldigvis er der i dag intet fjendskab mellem Sverige og Danmark. Det viser, at forsoning og fredelig sameksistens er mulig, selvom man har været i krig.

Formand for Kultur-, Fritids-, og Erhvervsudvalget i Egedal Kommune, Charlotte Haagendrup (M)

Tid og sted

Hvor: Smørum Kulturhus, Flodvej 68, 2765 Smørum