Stenløse Kulturhus har åbnet dørene til et nyt borgernes hus

Tirsdag den 22. august blev det nyrenoverede Stenløse Kulturhus indviet. Det tidligere Stenløse Rådhus er forvandlet til levende kulturhus, med et nyt børnebibliotek og lyse rum til fordybelse, aktivitet og musik.

Dagens talere Charlotte Haagendrup formand for Formand for Kultur-, Fritids- og Erhvervsudvalget (t.v.) og borgmester Vicky Holst Rasmussen (t.h.) foran det nyrenoverede Stenløse Kulturhus

På indvielsesdagen var der taler, koncerter, fernisering og kultur- og musikaktiviteter for alle aldre. De kunne åbne dørene til mere end 30 lokaler med mangeartede aktiviteter og få en oplevelse af, hvad kulturhuset byder på. Der er mulighed for at se sig omkring på alle etager, og der er spændende aktiviteter overalt i huset. Arrangementet var skabt i samarbejde med husets foreningsliv og kommunale aktører.

Forvandling fra rådhus til kulturhus

Borgmester Vicky Holst Rasmussen åbnede den officielle indvielse som første taler.

- Kulturhuset har tidligere været rådhus, Stenløse Rådhus, med borgmesterkontor, en masse kontorer og mødelokaler. Nu er det med alle gode kræfters store hjælp og hårdt arbejde forvandlet til et kulturhus fuldt af kulturelt liv. Hvor der før var kontorstole og computere, er der nu dansesal, trommesæt og kreative værksteder, sagde Vicky Holst Rasmussen i sin tale.

Hun fortalte, at kulturhuset er gjort lysere ved at åbne op og indsætte glas mellem sale og rum, så man kan se ind til aktiviteterne. Det var et stort ønske fra foreningerne at få lavet lydisolering mellem rum og etager. Det er nu gjort, så nu kan man spille musik i det ene rum og fordybe sig i læsning eller foredrag i et andet.

Renoveringen af ​​Stenløse Kulturhus er del af kommunens store indsats for at styrke kultur- og foreningslivet i Egedal kommune. Også i Smørum Kulturhus, på Veksø Kro og i Ganløse Kulturhus har Egedal Kommune arbejdet for at styrke kulturfaciliteterne.

Et fantastisk samlingssted

- Nu har vi her i Stenløse Kulturhus skabt et fantastisk samlingssted, hvor man kan hygge sig, udvikle sig, være alene eller søge fællesskabet med andre, og så er det jeres hus. Tillykke med Stenløse Kulturhus, sagde Vicky Holst Rasmussen.

Charlotte Haagendrup formand for Formand for Kultur-, Fritids- og Erhvervsudvalget fremhævede i sin tale den effektive lydisolering, som Byrådet har imødekommet at få i huset. En lydtest, der kunne afprøves ved dagens musikarrangement og viste sit værd. Hun anerkendte, at det har været et puslespil for alle at holde aktiviteter i gang, mens kulturhuset er blevet ombygget, men udtrykte begejstring for at se huset forvandling.

- Stenløse Kulturhus har en god central beliggenhed. Vi samarbejder også med Egedal Centret og erhvervslivet om arrangementer og har fokus på, hvor vi kan berige hinanden. Der er allerede liv i kulturhuset og vi arbejder for, at der kommer endnu flere samarbejder og aktiviteter i huset til glæde for børn, unge og voksne, afsluttede Charlotte.

Se hvad dagens fulde program var her: Samlet program
Læs mere om Stenløse Kulturhus på her

Borgmester Vicky Holst Rasmussen og kunstner Katrine Iversen indviede det nye interaktive børnekunstværk i det nye børnebibliotek.

Charlotte Haagendrup formand for Formand for Kultur-, Fritids- og Erhvervsudvalget foran scenen i Store Sal.

Ung Egedal bød indenfor.

I Kunstnerkælderen var der aktive værksteder.

Ejendom og byggeri

internservice@egekom.dk