Hjem Nyheder Status på affaldstømning i Egedal Kommune

Status på affaldstømning i Egedal Kommune

Mange husstande i Egedal har siden nytår oplevet, at deres affald ikke er blevet afhentet på grund af udfordringer med is og sne. Her får du en opdatering på affaldshåndteringen i Egedal.

Problemer med afhentning

Desværre er der rigtig mange husstande i Egedal, der i de forgangne uger har oplevet, at deres affald ikke er blevet afhentet på grund af udfordringer med is og sne. Vores renovatører har oplevet – og oplever fortsat – problemer på vejene, som mange steder er meget glatte, eller hvor sneen ikke er ryddet nok til, at de kan komme forbi med deres lastbiler. Nedenfor får du den seneste information om status på affaldstømningen i Egedal.

Tilmeld dig information

Hvis du vil sikre dig at få direkte information, når vi har nyt om dit område, så tilmeld dig vores sms-service på vores app ‘Affaldsportal’ eller via ‘Mit Affald - selvbetjeningsløsning til affald’.

Rest- og madaffald - Ekstraordinær mulighed for aflevering på genbrugsstationer

Grundet de fortsatte udfordringer med vejret, har vi ikke mulighed for at køre tilbage og tømme ved de adresser, der ikke har fået tømt deres rest- og madaffald. Har vi ikke kunnet komme til din adresse pga. is og sne, vil du derfor først få tømt affald ved din næste sædvanlige tømmedag.

Har du mere rest- eller madaffald, end der kan være i beholderen, så kan du sætte det sorterede rest- og madaffald i klare sække ved siden af din affaldsbeholder. Husk at sækken skal være ved siden af beholderen (ikke på låget), der skal knude på sækken. Sækken må max. må veje 11 kg. Låget på beholderen skal kunne lukkes.

Vil du af med dit overskydende affald inden næste tømmedag, har vi ekstraordinært sat affaldscontainere til rest- og madaffald op på genbrugsstationerne. Disse containere vil blive fjernet igen, når vi er tilbage til normale vejrforhold.

Landområder

Vores renovatører har ekstra udfordringer med at komme ned ad grusveje til landejendomme. Vil du sikre dig, at dit affald hentes, så sæt dine affaldsbeholdere helt ud til den nærmeste vej.

Plast + mad- og drikkekartoner/papir, pap samt glas/metal

Tømning af pap og plast + mad- og drikkekartoner /papir samt glas/metal sker ved næste sædvanlig tømmedag. Du kan sætte en ekstra sæk med plast+ mad- og drikkekartoner ved siden af din beholder til næste tømmedag.

Husk at du altid kan aflevere dit genanvendelige affald (pap, plast + mad- og drikkekartoner, papir, metal og glas) på genbrugspladserne. Der findes også offentlige kuber placeret rundt i kommunen. Find frem til de offentlige kuber

Det skal du selv gøre

For at hjælpe vores renovatører godt på vej, så er det vigtigt, at alle bidrager til snerydning og glatførebekæmpelse omkring deres ejendom. Det indebærer rydning af fortov, stier, ramper, veje gennem snevolde og adgangsveje til din bolig samt at sikre, at disse områder er fri for is og tilstrækkeligt belyst. Disse tiltag er afgørende for, at din skraldemand kan komme frem og for at minimere risikoen for uheld og skader i det glatte vejr. Egedal Kommune er ikke ansvarlig for at rydde på private fællesveje og på private veje, og det er derfor vigtigt, at man selv sørger for dette.

Er du i tvivl om hvilken type vej, din er, så kan du gå ind på infokort.egedalkommune.dk, og slå dit vejnavn op. Her skal du trykke på 'Veje og stier' i venstre side, vælge 'privat og offentlig vej' og så vil din vejtype fremgå.

Du kan læse mere om dine forpligtelser som grundejer i vores vinterregulativ (link nedenfor).

Postbilen kan godt komme frem, hvorfor kan skraldebilen ikke?

Der er stor forskel på at køre en lille person- eller varebil i forhold til en tung lastbil, når chaufføren skal kunne køre op og ned ad glatte og bakkede veje. Udskridnings- og påkørselsrisikoen er meget større med den store bil, og derfor er renovatøren tilbageholdende med at prøve, hvis de er i tvivl. Det er altså et spørgsmål om sikkerhed.

Vi beklager de mange gener vejret medfører.

Følg med løbende på egedalsorterer.dk/driftsforstyrrelser.

Klima, natur og miljø

Dette område kan kontaktes gennem kommunens hovednummer 7259 6000.