Hjem Nyheder Staten planter skove i Veksø

Staten planter skove i Veksø

Naturstyrelsen har tilkendegivet, at de vil købe to arealer af Egedal Kommune i Veksø og plante skov på dem.

På byrådsmødet i december i 2023 besluttede byrådet i Egedal Kommune at indstille to arealer syd og øst for Veksø til at blive beplantet med statsskov. Naturstyrelsen har nu svaret, at man vil købe de to arealer ved Veksø af Egedal Kommune og plante skov på dem.

Borgmester Vicky Holst Rasmussen (S) siger: ”Det er på alle måder rigtig godt for Egedal Kommune. Mere skov og bedre biodiversitet har længe været ønsket fra borgerne. Det får vi nu med to nye skove ved Veksø. Staten står for skovrejsningen, så vi kan prioritere andre opgaver. Desuden får Egedal Kommune penge i kassen for salg af grundene. Det kan ikke blive bedre.”

Skovrejsning er en del af Egedal Kommunes klimaplan, og er i det hele taget et politisk fokusområde. I budgetaftalen for 2024, i Klimaplan 2045 og i Planstrategien er der ambitioner om skovrejsning på kommunale arealer. I borgerbudget 2023 er der prioriteret midler til skovrejsning – også i Veksø.

Skovene ved Veksø bliver statsskove, hvor staten står for den efterfølgende drift. Der skal plantes hjemmehørende danske træarter, og fokus vil være på biodiversitet. Skovene bliver fredskov, og kan ikke bruges til produktionsskov.

”Det bliver to grønne åndehuller med masser af rekreative muligheder for borgerne i Veksø og i resten af Egedal Kommune. Samtidig får vi en langt større biodiversitet og tager et stort skridt mod at realisere nogle af ambitionerne i vores klimaplan”, siger Vicky Holst Rasmussen

Staten har i alt afsat 50 mio. kr. til skovrejsning i hovedstadsområdet i 2023-2025. Egedal Kommune er særligt interessant i forhold til skovrejsning, fordi her findes større, sammenhængende arealer i nærheden af byer, hvor der kan plantes skov. Det kan være svært at finde i kommuner, der liggere tættere på eller længere fra København.

Arealerne i Veksø, som bliver til skov, er et kommunalt ejet areal på henholdsvis 9 hektar og 4 hektar, og er i dag bortforpagtet til landbrugsdrift.

Salget af de to arealer til staten med henblik på skovrejsning skal nu endeligt godkendes politisk af byrådet.

Klima, natur og miljø