Hjem Nyheder Skoleelever får med vandringsforestilling skovens økosystem helt ind under huden

Eleverne er medskabere, når Egedals natur udforskes og opdages gennem et nøje sammensat kunstprojekt for Egedals 5. og 6. klasser i Ganløse Ore.

Når kunst, natur og læring mødes i skøn forening

Det bliver en helt unik naturfaglig og kunstnerisk læringsoplevelse, når eleverne gennem performancevandringer, naturforløb og kunstworkshops skaber deres egen oplevelse af Ganløse Ore.

Et skræddersyet forløb

Voks skoV er en publikumsinddragende, sanselig vandringsforestilling i skoven af Seidlers Sensorium, der kombineres med helt unikke naturforløb og huskunstner performanceworkshops for eleverne i Egedal Kommune. Her får eleverne kropsligt mulighed for at fordybe sig i skovens liv og være fysisk til stede samtidigt med, at de guides til at arbejde med æstetiske processer.

Elevernes fællesoplevelse og egen performance

Eleverne afslutter forløbet med deres egen performancedag. Her skal de gruppevist skabe en lille oplevelse for de andre grupper forskellige steder i skoven.

Fornemmelse for fællesskab, kunst og natur

Børnene vil aktivt og i fællesskab blive indviet i træernes livscyklus og fysiognomi fra krone til rod. Børnene sendes i små grupper ind i forestillingen og inddrages alle på forskellig vis med fælles handlinger i fortællingen. Det er i samspillet mellem børnene og performere at oplevelsen udformes; når sanselig viden om skovens liv forankres kropsligt i et roligt skovtempo med lukkede og åbne øjne, stående eller liggende.

Dette samarbejde på tværs af fagligheder med en sammensmeltning af natur, skolegang og kunst i en kropslig læringsproces er helt unikt. Gevinsterne er mange for både elever og Egedal Kommune, når vi evner at arbejde tværfagligt og ikke være låst i vores vante opfattelse af eksempelvis læring, kunst og naturformidling.

Vicky Holst Rasmussen, formand for Kunstrådet og borgmester i Egedal Kommune

Huskunstnerordningen

Støttet af Kunstrådet og Statens kunstfond Projektet er skabt til Egedal Kommune af Seidlers Sensorium og er støttet af Kunstrådet i Egedal Kommune og Statens Kunstfond, huskunstnerordningen. Det er et projekt udsprunget af temaet Kunst til natur, landskab og åbne rum, som findes i Egedal Kommunes kunststrategi. Egedal Kommunes skoler og afdelingerne for henholdsvis natur og kultur har været medskabere af det specifikke forløb omkring Ganløse Ore.

Wood Wide Web - når træer kommunikerer

Der sker de forunderligste ting i skoven, træerne kommunikerer med hinanden. De drager ikke kun kærlig omsorg for deres afkom, de tager sig også af deres gamle og syge naboer. Træer har både følelser, fornemmelser og hukommelse. Træer kan advare andre træer om, at der er fjender i nærheden. Vigtige informationer rejser gennem skovbundens lyslederagtige svampetråde. Et fintmasket netværk, spændt ud mellem træerne, som var det skovens internet: et ægte WOOD WIDE WEB

Alle billeder er venligst udlånt af Seidlers Sensorium
Voks skoV-forestilling af Seidlers Sensorium