Hjem Nyheder Rekordmange spiller skoleskak i Egedal

Rekordmange spiller skoleskak i Egedal

Vidste du, at 2.637 elever i Egedal Kommune i dag deltager i Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag? Det er flere end nogensinde.

Også på landsplan sættes der en ny rekord med antal skoler (336) og elever (56.124), der får en festdag med sjov og skoleskak. Dagen er en slags hjernegymnastikkens pendant til den mere kendte Skolernes Motionsdag og bygger på en idé om, at skoleskak styrker børn og unges faglige og sociale udvikling, så flere oplever et liv med læring og uddannelse.

Desuden viser en undersøgelse fra Dansk Skoleskak, at skoler med skoleskak oplever op til 30 % færre konflikter og en 40 % roligere skole, og at 30 % af eleverne får nye sociale bånd gennem spilbaseret læring med skoleskak på skoleskemaet.

Dannelse, ro og relationer

I Egedal Kommune deltager hele ni skoler i skakdagen, bl.a. Ganløse Skole, hvor overlærer Maria Langmaack Hjorth-Hansen underviser i matematik, engelsk og skak. Hun har samarbejdet med Dansk Skoleskak i de sidste tre år sammen med syv-otte andre lærere og pædagoger fra skolen, som alle har fået en såkaldt skoleskaklæreruddannelse.

Maria Langmaack Hjorth-Hansen fra Ganløse Skole fortæller, at hun i sin skakundervisning har haft fokus på ro og god skoleånd eller skakstil, dvs. dannelse. Men der har naturligvis også været andre gevinster for eleverne:

Nogle har lært noget med at multiplicere – der er jo 8 x 8 felter på brættet – andre har fået noget andet ud af det. Skoleskakundervisningen har også betydet, at eleverne har lært hinanden at kende, og der er skabt forskellige relationer, blandt andet mellem elever på forskellige årgange.

Meget glade elever

I en af Marias klasser er der en meget forsigtig dreng, som har vist sig at være exceptionelt god til skak, og han har nu fået mod på at begynde i en skakklub.

Jeg underviser også to drenge, der har krudt i rø…, men i samme øjeblik skakbrættet kommer frem, bliver de stille og fokuserede. Jeg synes, det har været meget imponerende, hvad skoleskak kan gøre for den individuelle koncentration. Så en del, der måske har det lidt svært i den almindelige skolesammenhæng, er utroligt glade for skak, hvor de får mulighed for at shine og få succesoplevelser.

Men Maria fortæller, at det hele taget er mange elever, der er meget glade for skakundervisning og muligheden for at spille skoleskak.

Indsatsen bemærkes

Også på det politiske niveau er indsatsen blevet bemærket. Således siger formanden for Skole- og Uddannelsesudvalget i Egedal Kommune, Jens Skov:

Vi har været gode til at tage imod og bruge skoleskak i Egedal. Skoleskak udvikler elevernes forskellige positive kompetencer, herunder koncentrationsevnen. Flere af vores medarbejdere har været på skoleskaklæreruddannelsen, hvor lærere og pædagoger efteruddannes til at undervise i skoleskak i skolen. Det er alt sammen meget glædeligt.

Også Mikkel Nørgaard, læringschef i Dansk Skoleskak, har bemærket de positive takter:

Jeg glæder mig over, at der i Egedal Kommune igen i år er flere skoler repræsenteret ved Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag. Det vidner om, at lærere, pædagoger og skoleledere i kommunen søger nye veje til læring, og at skolerne prioriterer en mere varieret skoledag for eleverne. Godt gået!

Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag 2024 arrangeres af skoler landet over i samarbejde med Dansk Skoleskak, Spar Nord Fonden og en række lokale fonde – i Egedal bl.a. Gerda & Victor B. Strands Fond.

Disse ni skoler deltager i dag i skakdagen i Egedal Kommune:

• Balsmoseskolen
    • Boesagerskolen
    • Bækkegårdsskolen
    • Ganløse Skole
    • Lærkeskolen
    • Maglehøjskolen
    • Stengårdsskolen
    • Søhøjskolen
    • Veksø Skole

Udviklingen af deltagelse i Skolernes Skakdag i Egedal Kommune (de nationale tal ses i parentes):

2022: 1.103 elever fordelt på fire skoler (31.095 elever på 214 skoler)

2023: 2.170 elever fordelt på otte skoler (47.515 elever på 313 skoler)

2024: 2.637 elever fordelt på ni skoler (56.124 elever på 336 skoler)

Skoleskak

Skoleskak har positiv indflydelse på faglige, sociale og personlige kompetencer. Forskning fra flere lande har bl.a. vist, at skoleskak styrker børn og unges læse- og sprogforståelse, koncentration, problemløsning, uddannelsesmuligheder samt kritisk og kreativ tænkning og gør dem bedre til matematik.

Skoleskak er en del af hverdagen på hver tredje skole i Danmark og kan bruges i både indskoling, mellemtrin og udskoling. Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag har været afholdt siden 2011.

Dansk Skoleskak er en nonprofitorganisation, som arbejder med at få flere børn og unge til at lykkes fagligt, socialt og mentalt, så flere får et liv med læring og uddannelse.

Dagtilbud og skole

Åbningstider