Nat i Naturpark Mølleåen – kom med på eventyr i mørket

Flagermus, ugle og grævling. Alt for få danskere kender til naturen om natten og går glip af store naturoplevelser. Det skal der laves om på, når Naturpark Mølleåen byder velkommen til oplevelser i natten d. 7. september.

De sidste gløder er ved at gå ud, og mørket trænger sig på. Der er stille. Bortset fra en puslen fra en mus – eller en fugl måske? En nat i naturen er en helt særlig oplevelse for både børn og voksne. Vores sanser skærpes, og vi kommer hinanden ved på en anden måde, når vi slukker for skærmene og tænder for bålet.

En nat under åben himmel er en skøn oplevelse, som alt for få danskere under sig selv. I Naturpark Mølleåen har vi noget helt enestående natur, som mange flere gerne skal ud at opleve. Jeg håber, at mange familier vil deltage i ’Nat i Naturpark Mølleåen’ og få gode fælles naturoplevelser i vores fantastiske, lokale natur

Bo Brøndum Pedersen, formand for naturparkrådet i Naturpark Mølleåen

På eventyr i mørket

Tag dine børn, familie, venner med ud at overnatte i den smukke statsskov, Ganløse Eged, midt i Naturpark Mølleåen. Arrangementet er for alle - både dig som er ny i naturen, dig der har erfaring og alt derimellem. Der er tilbud om spændende aktiviteter i mørket for både børn og voksne, fx historiefortælling ved bålet, gåtur i mørket, natbingo, nattens lyde og insekter. Du kan deltage i fælles madlavning på bål sammen med vores friluftskok eller medbringe egen mad.

Tilmelding via Place2book

1001 overnatningsmuligheder

Det er muligt at vælge mellem forskellige muligheder for at overnatte; hængekøje, shelter, bivuak og telt. Du kan også få hjælp til at opsætte jeres bivuak, telt eller DIY hængekøje. Og du kan låne udstyr som sovepose, liggeunderlag, telt og pandelampe eller reb/presenning til at opsætte bivuak eller hængekøje. Desuden er det vejledning, tips og tricks til at overnatte og holde varmen i naturen, tænde bål m.m.

Mange har ikke sovet ude

En undersøgelse foretaget af YouGov for Friluftsrådet viser, at to tredjedele af danske børn mellem 2 og 15 år aldrig har prøvet at sove ude, 41 procent af dem har ikke set stjernehimlen, og hver tredje har aldrig været med til at lave et bål.

Tallene i undersøgelsen viser, at danskerne har lukket døren til nattens natur, og det er en skam. Det kan godt være, vi lever i et land langt mod nord med mange mørke timer, men der er de mest fantastiske oplevelser i naturen i mørke, som bare venter på danskerne. Der skal mindre skærm og mere stjernehimmel ind i danskernes liv. Vi håber, at Nat i Naturen får familierne til at pakke rygsækken og vise børnene, hvordan Danmark ser ud i bålets skær

Winni Grosbøll, direktør i Friluftsrådet

Fakta

• Nat i Naturen består af en lang række arrangementer landet over aftenen og natten mellem den 7. og 8. september, hvor alle danskere tilbydes en naturoplevelse i mørket.

• Nat i Naturen er støttet af Spar Nord Fonden og er et samarbejde mellem Friluftsrådet, Det Danske Spejderkorps, Ungdomsringen og Naturstyrelsen.

• Undersøgelser viser, at 68 procent af danske børn ikke har prøvet at overnatte i naturen, at 41 procent af de 2-15-årige ikke har været ude i mørke og se på stjernehimlen, og at 38 procent af børnene ikke har været med til at tænde et bål/lave mad over bål i naturen.

• Læs mere på natinaturen.dk og find flere spændende arrangementer i nærheden af dig.

Yderligere information

Kontakt Jacob Nøhr Schubart, naturvejleder i Naturpark Mølleåen
Tlf. 20 31 25 01
E-mail: jacob.schubart@egekom.dk

Klima, natur og miljø

Dette område kan kontaktes gennem kommunens hovednummer 7259 6000.

Mandag 8 - 14

Mandag - Torsdag 8 - 16