Lysfest på Skenkelsø Mølle i efterårsferien

Oplev et magisk lysunivers i skoven ved Skenkelsø Mølle, når museet holder lysfest i efterårsferien.

Tænd lys i den mørke tid

Med efteråret kommer den mørkere tid - som inviterer til, at vi tænder lys. I den anledning bliver skoven ved Skenkelsø Mølle tirsdag den 15. oktober omdannet til et magisk og fortryllende univers, hvor Mosekonen og Lygtemanden regerer. Det er lyskunstneren Rezvan Shahrabifarahani, (bl.a. kendt fra Københavns Lysfestival, Distortion og Karrusel Festival), der har skabt den stemningsfulde lysramme, hvor deltagerne kan opleve tusmørket og mærke den helt særlige stemning og oplevelse, lyssætningen skaber.

Lav din egen lanterne

Mellem kl. 15 og 18 er der mulighed for at fremstille din egen lanterne og dekorere den med flotte mønstre. Du vil komme til at besøge Mosekonen og Lygtemanden for at få hjælp til at tænde lys i din lanterne i den nye stævningsskov, der ligger i tilknytning til møllen. Men mosekonen er ikke uhyggelig: Hun kan godt lide at få den mørke tid lyst op. Det bliver spændende, men ikke uhyggeligt, og det ender godt.

For at forberede dit besøg hos mosekonen skal du fremstille din egen lygte. I år vil man også kunne lave de særlige danske roelygter (ikke græskar). Traditionen med græskarlygter var oprindeligt en keltisk tradition, men siden eksporteret til USA, hvorfra vi jo kender traditionen med at sætte lys i den mørke tid til Halloween. I Danmark brugte man tidligere roer eller kålrabi til at lave uhyggelige lygtemænd, som kunne bruges til at skræmme naboer, venner og uvenner med, men også til at tænde lys i den mørke tid. For at mosekonen skal kunne kende dig, skal du også kunne synge lygtemandens sang, som vi øver os på, inden vi i samlet flok og for at finde det forsvundne lys til vores lygter, går ud i skoven for at opleve magien med lyskunsten. For ikke at glemme græskarrene helt, bliver der tændt op i formidlingshytten, hvor der bliver lavet græskarsuppe over åben ild.

Oplev skovens magi

I tidsrummet fra kl. 18-20 er skoven stadig oplyst af lysinstallationer og åben for alle, der vil opleve skovens magi.

Arrangementet er primært for børn i alderen 6-12 år, og forældre og bedsteforældre er også velkomne på museet.
Det foregår tirsdag den 15. oktober fra kl. 15-18 og fra kl. 18-20 (lyskunst i skoven). Adressen er Skenkelsø Mølle Museum, Maglehøjvej 42, 3650 Ølstykke. Der er gratis adgang.

Mandag 8 - 14

Mandag - Torsdag 8 - 16