Høstmarked på Skenkelsø Mølle

Høsten er ved at være i hus, og det bliver fejret med en spændende aktivitetsdag lørdag den 7. september kl. 10-14 på Skenkelsø Mølle.

Levende kulturformidling

Sommeren går på hæld, og markerne er snart færdighøstede. De sidste neg er båret ind, så man kan bage brød af kornet. Det bliver fejret med høstmarked på Skenkelsø Mølle, hvor der vil være en lang række aktiviteter, underholdning og spændende formidling for store og små:

• Køb friske økologiske grøntsager fra den lokale gård Møllehøj i Søsum - og friskmalet mel fra stenkværn.
  • Plantebyttemarked: Medbring stiklinger og planter, du har til overs og byt med andre.
  • Mød en lokal biavler, der fortæller om biernes vigtige arbejde og giver smagsprøver på nyslynget honning.
  • Smag velsmagende mad tilberedt på museets gamle smedejernskomfur.
  • Lav bivokslys og prøv at fremstille mel eller havregryn på små demonstrationsmøller.
  • Oplev museets særudstilling ’Kunsthåndværk – Patchwork og glas’. Kunstnerkælderens medlemmer udstiller egne værker og giver flotte eksempler på en moderne form for håndarbejde med keramik, glas og stof.
  • Hør Møllelauget fortælle om møllens indretning og oplev vingerne snurre.
  • Benyt lejligheden til at besøge museet og få mere at vide om Egedals spændende historie.

Jazz til kaffen

Kl.11-12 optræder Stardust Swing Band med sprøde jazz-melodier, og det er også muligt at nyde en kop frisklavet kaffe eller te med kage under æbletræerne i møllehaven.

Arrangementet er gratis og afholdes i et samarbejde mellem museet, Møllelauget og Historisk Forening og foregår på Skenkelsø Mølle Museum, Maglehøjvej 42, Ølstykke.

Mandag 8 - 14

Mandag - Torsdag 8 - 16