Hjem Nyheder Gratis frøblandinger til Egedals landmænd

Gratis frøblandinger til Egedals landmænd

I samarbejde med Nordsjællands Landboforening tilbyder Egedal Kommune igen i år frøblandinger til faunastriber til kommunens landmænd. En faunastribe giver nye levesteder i eller omkring en mark til både pattedyr, fugle og insekter i agerlandet og medvirker til at øge biodiversiteten.

I år er frøblandingen helt økologisk med 20-25 forskellige hjemmehørende arter og kan anvendes i både økologiske og konventionelle jordbrug og alle jordtyper. Blandingen består af en- og flerårige blomstrende urtearter, hvilket skal sikre levesteder og føde for insekter og andre dyr. Egedal Kommune betaler for frøblandingerne, og landmanden betaler for at få sået faunastriber på sin mark.

Faunastriber er bare et af de projekter, som Egedal Kommune har gang i for at støtte op om de "vilde aktiviteter" under strategien Vild med Egedal

Frist for tilmelding

Egedal Kommune tilbyder frøblandinger til 15 faunastriber, som uddeles til landmændene efter først til mølle-princippet.

Tilmeldingen åbner den 1. marts og varer frem til den 7. april.

Man kan læse meget mere på faunastriber i Egedal Kommune

Det glæder mig, at Egedal Kommune sammen med private lodsejere kan gøre en fælles indsats for biodiversiteten. Jeg er især glad for de steder, hvor faunastriberne får lov at blive liggende i flere år, da det giver den bedste effekt for insekter, fugle og pattedyr.

Formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Bo Brøndum Pedersen

Klima, natur og miljø