Hjem Nyheder Endnu bedre mad i børnehusene

Endnu bedre mad i børnehusene

Familieudvalget i Egedal Kommune har besluttet at sætte et pilotprojekt i gang i tre børnehuse, hvor alle måltider tilberedes fra bunden. Det sker efter et ønske fra flere forældre om at have fuld madordning i dagtilbud.

Formand for Familieudvalget, Lasse Nørreskov (S), glæder sig over muligheden for at levere alle måltider til børnene – tilberedt fra bunden: ”Det har været et stort behov og ønske hos børnefamilierne, og vi har længe kæmpet politisk for, at det skulle lykkes. Derfor ser jeg meget frem til, at børnene får nogle spændende og sunde måltider, og at forældrene kan slippe for at lave madpakker hver dag.”

Ny forsøgsordning i tre udvalgte børnehuse

I dag har alle børnehuse, undtaget Skovbørnehaven Tungegården, en kommunal frokostordning, hvor en ekstern leverandør leverer et sundt frokostmåltid. Måltidet anrettes af en køkkenmedarbejder, og forældrene medbringer selv formiddags- og eftermiddagsmad til børnene.

Flere forældre har gennem tiden udtrykt ønske om, at børnehusene står for alle måltider, så man ikke selv skal medbringe mellemmåltider til børnene. Som led i pilotprojektet produceres alle måltider i børnehuset, helt fra bunden.

Det bliver Børnehuset Paletten, Børnehuset Fantasihaven og Børnehuset Mariehønen, der fra januar 2025 afprøver egen produktion af måltider og høster erfaringer. Pilotprojektet kan senere udbredes til andre børnehuse.

De tre børnehuse er valgt, fordi der blandt forældrene er stor interesse for og lyst til at have egen produktion af mad. Desuden er køkkenerne i de tre børnehuse egnede til at lave mad fra bunden, og der er allerede ansat køkkenmedarbejdere, der har de nødvendige kompetencer til at lave mad fra bunden.

Det er forældrenes valg

Mindst 70 procent af de afgivne stemmer blandt forældrene i de tre børnehuse skal være for ordningen, hvis pilotprojektet skal gennemføres. Det er Forældrerådet, der skal lave lokale retningslinjer for madproduktionen, f.eks. andel af økologiske produkter, vegetarmad, kold og varm mad, mad til ture med videre.

I dag er der mulighed for friplads til den kommunale frokostordning af økonomiske, socialpædagogiske eller behandlingsmæssige årsager. Der vil også være mulighed for friplads til den udvidede frokost- og madordning.

Vi véd, at der er en tæt sammenhæng mellem et godt måltid og glade og sunde børn. Det kan vi være med til at understøtte ved at tilberede alle måltider fra bunden i børnehusene. Ved at dele de samme måltider får børnene også nogle ekstra oplevelser at være fælles om.

Lasse Nørreskov, formand for Familieudvalget

Dagtilbud