Egedals chatbot vinder innovationspris
Sammen med de 35 andre kommuner, der står bag chatbotten Muni, har Egedal Kommune vundet Innovationsprisen ved den årlige uddeling af Digitaliseringsprisen.
En chatbot kan ved hjælp af kunstig intelligens guide og servicere borgere digitalt på en hjemmeside.
Som begrundelse for prisen sagde dommerne:
”Projektet er bygget på et enestående og bredt kommunalt samarbejde. Det bruger på forbilledlig vis ny teknologi på en innovativ måde. Man formår at udnytte stordriftsfordele, samtidig med at det giver plads til de individuelle løsninger hos de enkelte kommuner.”
Muni er det største offentlige samarbejde om chatbotter i Danmark, og samarbejdet har sikret de deltagende kommuner en lavere pris.
Digitaliseringsprisen
Digitaliseringsprisen fremhæver og belønner succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer, der gavner samfund og borgere, og som tjener til inspiration for andre og kommende projekter.
Bag prisen står Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD, Dansk IT og Charlie Tango.
Hvad hjælper Muni med?
I Egedal har den lille, grønne chatbot – der kan ses som en ny teknologi inden for borgerservice – været at finde på flere af Egedal Kommunes hjemmesider i ca. halvandet år.
Muni kan omgående, samtidigt og døgnet rundt guide borgere rundt på siderne og svare på skriftlige spørgsmål om f.eks. sygesikring, digital post, flytning og pas samt lokale emner som åbningstider, priser m.m. Borgerservice spares derved for mange fysiske og telefoniske kontakter, hvilket frigiver tid til mere komplekse opgaver.