Hjem Nyheder Egedal skal gå forrest mod unges brug af rusmidler

Egedal skal gå forrest mod unges brug af rusmidler

Fælles om ungelivet har siden 2020 arbejdet aktivt og målrettet på at støtte lokale fællesskaber uden rusmidler for de unge. Egedal Kommune er sammen med ni andre kommuner valgt til at udbrede konceptet over de næste fire år.

”Fælles om ungelivet” er et partnerskab mellem Sundhedsstyrelsen og Trygfonden. Visionen er, at danske unge skal have et godt ungeliv, hvor rusmidler ikke spiller en markant rolle.

Borgmester Vicky Holst Rasmussen glæder sig over, at Egedal skal være med i næste bølge af arbejdet: ”Det er en stor anerkendelse, at vi har fået midler til at udbrede et rigtig godt, lokalt koncept til at beskytte de unge mod rusmidler. Jeg glæder mig over, at vi skal være med til at udvikle denne vigtige indsats.”

Fælles om ungelivet har indsamlet erfaringer med, hvordan kommunerne i samarbejde med forældre og andre lokale aktører kan understøtte, at de unge bruger færre rusmidler. Som led i programmet får Egedal Kommune de næste fire år midler til en fuldtidsmedarbejder, der skal drive indsatsen, samt midler til igangsættelse af lokale aktiviteter og indsatser.

Programleder for Fælles om ungelivet, Maria Koch Aabel, glæder sig over den store interesse: ”Vi glæder os rigtig meget til at samarbejde med de nye programkommuner og er glade for, at så mange kommuner ønsker at være en del af Fælles om ungelivet. Vi har fået rigtig mange gode ansøgninger og har i udvælgelsen blandt andet prioriteret, at kommunerne er spredt over hele landet.”

Det er sekretariatet i Fælles om ungelivet, der har valgt, hvilke kommuner, der sammen med Egedal skal være en del af Fælles om ungelivet i programfasen.

I Egedal Kommune vil vi særligt have fokus på at styrke de faktorer, som vi ved, får de unge til at bruge færre rusmidler: mere forældreengagement, involvering af lokalsamfund, fællesskaber og attraktive tilbud i foreningerne. Derudover er det vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs internt i kommunen. Det får vi styrket mulighed for gennem deltagelse i programmet.

Borgmester Vicky Holst Rasmussen

Ung Egedal

Hindbærvangen 224
2765 Smørum
ungegedal@egekom.dk

Bemærk

Ung Egedals administrations åbningstider og aktiviteter følger i udgangspunktet skolernes feriekalender.