Hjem Nyheder Egedal Kommune plejer særlig naturtype

Egedal Kommune plejer særlig naturtype

Egedal Kommune arbejder i øjeblikket med at pleje en helt særlig naturtype i Sortemose ved Ganløse – også i vintervejret.

Sammen med den private lodsejer arbejder Egedal Kommune i øjeblikket på at pleje en hængesæk i et af kommunens fine naturområder, Sortemose, som ligger øst for Ganløse mod kommunegrænsen til Furesø Kommune.

Fredag d. 12. januar var formand for Klima- Teknik og Miljøudvalget, Bo Brøndum Pedersen (S) og udvalgsmedlem Jonathan Kristensen (F) trukket i de varme uldsokker for at besigtige arbejdet, hvor kommunen fjerner selvsåede træer fra det vigtige naturområde. Træerne bidrager til at vandet fra hængesækken hurtigere forsvinder end hvis det blot var mosser og urter, der gror på arealet og derfor ønskes de fjernet. Enkelte af de ældre træer får lov at blive liggende til glæde for bl.a. svampe, insekter og spætter.

En hængesæk er en helt særlig habitatnaturtype. Den opstår ved, at en vandoverflade gror til med tørvemos eller sammenfiltrede rødder og stængler. Planterne vokser i vandoverfladen, og har ikke forbindelse til bunden af vandet. Går man på en hængesæk, kan man mærke underlaget gynge. Når der vokser træer i hængesækken, suges vandet væk, og den gyngende fornemmelse forsvinder.

Hængesækken giver nogle helt unikke vækstbetingelser for planter - bl.a. mosebølle og tranebær gror her og er med til at udgøre et levested for sommerfuglen Grøn Busksommerfugl, som desværre er en af de få sommerfuglearter, der er tilbage i området, men dog kun meget få individer. Ved at fjerne træerne, vil der fortsat være fugtigt i området og dermed gode betingelser for netop disse af sommerfugleartens værtsplanter.

For at sikre at arealet ikke gror til i træer igen, vil området de kommende år blive plejet løbende, og nye træer vil blive fjernet for at holde arealet lysåbent. Området er ca. to hektar stort, og fjernelsen af træer vil foregå så nænsomt som muligt for at passe godt på området og omgivelserne.

Man skal bevæge sig med stor forsigtighed i nærheden af en hængesæk. Hængesække kan visse steder bære et menneskes vægt, men ikke overalt. Det kan derfor være livsfarligt at bevæge sig ud på en hængesæk, da man kan falde igennem den og ned under plantedækket.

Klima, natur og miljø

Dette område kan kontaktes gennem kommunens hovednummer 7259 6000.