Egedal Kommune informerer om persondatabrud
I forbindelse med borgeres og ansattes brug af ”Tip Egedal” kan navn, telefonnummer og e-mailadresse utilsigtet være blevet gjort tilgængeligt for andre. ”Tip Egedal” bruges til at oplyse kommunen om fejl og mangler, som f.eks. huller i veje og fortove, manglende gadebelysning og lignende.
Kun folk med specialistviden har kunnet tilgå personoplysninger på de til enhver tid åbne sager på ”Citizen Web”, den side, der håndterer tip, og som der linkes til fra Egedal Kommunes hjemmeside. Sager, der kan ses på ”Citizen Web”, kan oprettes fra ”Tip Egedal” på kommunens hjemmeside eller fra appen ”Tip Egedal”.
Hullet i sikkerheden har været åbent, siden Egedal Kommune tog systemet i brug i november 2020.
Det er Egedal Kommune, der er dataansvarlig for ”Tip Egedal”, men fejlen ligger hos leverandøren af ”Citizen Web”, der konstaterede bruddet på persondatasikkerheden den 1. juni 2023 og lukkede sikkerhedshullet samme dag.
Egedal Kommune vurderer, at bruddet i princippet kan have haft konsekvenser for den enkelte, f.eks. i form af svindelforsøg eller uønsket kontakt, men at sandsynligheden herfor er meget lille. Egedal Kommune tager hændelsen alvorligt og har anmeldt persondatabruddet til Datatilsynet.
Hvis man vil vide, om ens navn, telefonnummer og/eller e-mail er omfattet af bruddet, eller har spørgsmål, kan man kontakte informationssikkerhedskoordinator, Carl Haas, på Carl.Haas@egekom.dk
Som borger eller ansat har man klageadgang til kommunens databeskyttelsesrådgiver på databeskyttelsesradgiver@egekom.dk eller via e-boks/borger.dk
Man har også klageadgang til tilsynsmyndigheden for beskyttelse af personoplysninger, Datatilsynet, som kan kontaktes på adressen:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 33 19 32 00
dt@datatilsynet.dk
Kontakt
Databeskyttelsesrådgiver (DPO)
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke