Hjem Nyheder Egedal Kommune informerer om persondatabrud

Egedal Kommune informerer om persondatabrud

I forbindelse med borgeres og virksomheders brug af JordWeb.dk og Bygningsaffald.dk er virksomheds- og personoplysninger gjort tilgængelige for ukendte aktører.

Persondatabruddet opdages d. 26. juni

JordWeb.dk og Bygningsaffald.dk benyttes af mange af landets kommuner og firmaer ifbm. bygningsaffald og flytning af jord.

Leverandøren af JordWeb.dk og Bygningsaffald.dk bliver d. 26. juni 2024 opmærksom på, at ukendte aktører, dvs. hackere, har kunnet generere en liste over samtlige brugere, hvorefter der er sendt besked ud til brugerne gennem funktionen ”Nulstil password”. Det er lykkedes fra Bygningsaffald.dk, men ikke fra JordWeb.dk.

Egedal Kommune er dataansvarlig for brugen løsningerne i Egedal Kommune, men fejlen ligger hos leverandøren som databehandler.

262 berørte brugere i Egedal Kommune

På landsplan er flere tusinde brugere berørte af bruddet på persondatasikkerheden. Heraf er 262 brugere bosatte i - eller associerede med Egedal Kommune gennem løsningerne.

De personoplysninger, som uvedkommende har fået adgang til, er dem som brugere har afgivet i forbindelse med selvoprettelse i løsningerne. Det er personoplysninger, som brugerne ved samtykke har tilkendegivet kunne offentliggøres, men kun i forbindelse med konkrete byggesager: navn, adresse, e-mail, telefonnummer, evt. virksomhedsadresse og CVR-nr. og evt. anden kontaktperson.

Almindelige personoplysninger

Selvom personoplysningerne er almindelige, vurderer Egedal Kommune, at der er sandsynlighed for, at de vil kunne blive forsøgt anvendt til svindelforsøg eller uønsket kontakt.

Vær opmærksom

Egedal Kommune opfordrer til, at man er opmærksom på uønskede henvendelser på mail eller telefon, og anbefaler desuden, at brugere, der har benyttet JordWeb eller Bygningsaffald.dk, skifter adgangskode på disse tjenester og andre webtjenester i og udenfor kommunen.

Tiltag

• Leverandøren vil slette alle brugere, der ikke har benyttet JordWeb.dk eller Bygningsaffald.dk i et år.

• Leverandøren vil begrænse mængden af personoplysninger til brug for selvregistrering på løsningerne.

• Leverandøren forstærker løsningernes adgangsstyring.

Yderligere information og spørgsmål

Ønsker man at vide, om ens virksomhedsoplysninger eller personoplysninger er omfattet af bruddet, så tag kontakt til Egedal Kommune:

Informationssikkerhedskoordinator
Tlf. 7259 6314
E-mail: isikkerhedskoordinator@egekom.dk

Egedal Kommune beklager hændelsen og har d. 01.07. 2024 anmeldt denne til Datatilsynet.

Klagemulighed

Som borger eller virksomhedsejer har man klageadgang til kommunens Databeskyttelsesrådgiver på databeskyttelsesradgiver@egekom.dk eller via e-boks/borger.dk og ekstern klageadgang til tilsynsmyndighed for behandling af personoplysninger:

Datatilsynet

Carl Jacobsens Vej 34