Hjem Nyheder Defekt fyr i børnehus i Veksø

Defekt fyr i børnehus i Veksø

Der har den 3. april 2024 været et udslip af kulilte som følge af et defekt gasfyr i Børnehuset Mælkevejen (afdeling De Fire Årstider) og specialtilbuddet Hyldeblomsten, som begge ligger på adressen Maglehøj Alle 3 i Veksø. Egedal Kommune har været i kontakt med Styrelsen for Patientsikkerhed og Giftlinjen, som vurderer, at der ikke er grund til bekymring.

Alle børn og voksne var udenfor onsdag efter udslippet. Både Mælkevejen og Hyldeblomsten holder åbent som normalt og bliver varmet op med varmeblæsere. Alle forældre til børn i institutionerne modtager et brev fra Styrelsen for Patientsikkerhed via Aula.

Egedal Kommune gennemgår nu samtlige institutioner for at sikre, at situationen ikke kan opstå igen.

Styrelsen for Patientsikkerhed og Giftlinjen vurderer, at den mulige udsættelse for kulilte har været så begrænset og kortvarig, at der ikke er risiko for, at børn eller medarbejdere er blevet syge. Hvis man er i tvivl, skal man henvende sig hos sin egen læge eller 1813. Man er også velkommen til at kontakte Giftlinjen på 8212 1212.

Symptomer kan være kvalme, hovedpine og almen utilpashed. Børn kan have symptomer i form af kvalme og opkast eller ondt i maven. Vigtigste behandling er at få ilt gennem frisk luft. Symptomerne kommer med det samme efter en eventuel påvirkning.

Fyret var gået ud den 2. april 2024, og der var derfor tilkaldt en tekniker, som om morgenen den 3. april konstaterede, at der var forhøjet niveau af kulilte i det rum, hvor fyret står. Senere er der konstateret forhøjede kulilteværdier på børnehusets teknikloft.

Fyret blev slukket omgående, og der blev luftet ud i bygningen og lukket for gastilførsel. Når fyret er slukket, udvikles der ikke kulilte.

Årsagen til udslippet vurderes at være, at et rør, som fører afgasningen fra fyret ud af bygningen gennem loftet, er blevet bøjet og knækket ved et uheld i forbindelse med arbejde på loftet.

Har du nogle spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Centerchef Line Rovelt på tlf.: 7259 7282 eller line.rovelt@egekom.dk

Dagtilbud

Telefon og ekspedition