Hjem Nyheder Borgermøde om delområdeplan for Ølstykke-Stenløse

Borgermøde om delområdeplan for Ølstykke-Stenløse

Klimaforandringerne giver store udsving i vejret. Våde somre og vintre i kombination med et ofte tørt forår stiller nye krav til den måde, vi håndterer regnen på og indretter vores afløbssystemer, lokalområder og byrum. Derfor har Egedal Kommune besluttet at sætte gang i klimatilpasningen af kommunen med borgerne som vigtig deltager og inviterer til borgermøde den 11. juni 2024.

Stigende mængder regn

Afløbssystemet har allerede i dag svært ved at følge med de stigende mængder regn – og udfordringerne bliver kun større i fremtiden. Egedal Kommune har derfor vedtaget at sætte gang i en plan for opdatering af regnvandshåndteringen i hele kommunen med Ølstykke-Stenløse som et af de første lokalområder. Som kommunens forsyningsselskab er det Novafos, der skal undersøge forskellige scenarier for, hvordan vi kan håndtere regnen, så vi også i fremtiden har et levedygtigt lokalsamfund med natur omkring os i balance.

”Vi står over for en vigtig og nødvendig opgave, og vi har høje ambitioner for arbejdet med at klimatilpasse vores kommune. Vi forpligter os til at tage borgerdialogen seriøst og høre borgerne bredt”, siger borgmester i Egedal Kommune, Vicky Holst Rasmussen (S).

Egedal Kommune og Novafos inviterer til et borgermøde, hvor alle i Egedal er velkomne til at høre om arbejdet og om, hvordan de kan blive involveret i processen.

Bred borgerdialog fra begyndelsen

Borgermødet er startskuddet til en omfattende borgerdialog om håndtering af vandet, som skal sikre, at borgernes lokale viden og engagement bruges bedst muligt. Novafos har derfor engageret We Do Democracy til at facilitere processen. We Do Democracy er førende i at sikre en demokratisk og repræsentativ inddragelse, hvor så mange stemmer som muligt bliver hørt. Processen kommer blandt andet til at omfatte en borgersamling, hvor deltagerne vælges repræsentativt på tværs af hele kommunen og ud fra lodtrækning. Borgersamlingen skal sammen med eksperter udarbejde anbefalinger til projektet.

På borgermødet den 11. juni 2024 kan man høre meget mere om borgerdialog, klimaforandringer og vores ambitioner for at lykkes med at skabe løsninger, der gør en forskel for vores hverdag og vandmiljø.

”Klimaet ændrer sig, og vi skal sammen omstille os. Vi når kun i mål hvis borgerne er med – nøglen ligger hos borgerne som kan bruge regnvand i toiletter, flere planter og færre fliser i haven, så vandet kan indgå i et naturligt kredsløb” siger Bo Brøndum Pedersen

Kom til borgermøde på Maglehøjskolen den 11. juni kl. 17-19

Tilmeld dig borgermødet senest d. 9. juni via linket til Place2Book nedenfor.

Vi byder på kaffe, vand og en sandwich.