Borgere engagerer sig i trafiksikkerheden ved tredje workshop om trafiksikkerhedsmidlerne

Egedal Kommune afholdt for tredje år i træk en velbesøgt workshop om trafiksikkerhed, hvor borgerne fik mulighed for at komme med input og forslag til forbedringer af trafiksikkerheden i lokalområderne. Workshoppen havde som formål at inddrage borgernes perspektiver og erfaringer i planlægningen af fremtidige trafiksikkerhedsprojekter.

Fokus på konkrete forslag og lokal forankring

Bo Brøndum, formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, bød deltagerne velkommen og understregede, at borgerinddragelse er en vigtig del af kommunens arbejde med trafiksikkerhed:

"Vi har allerede set konkrete resultater fra tidligere workshops. Det viser, at vi lytter til jer og tager jeres forslag alvorligt," sagde Bo Brøndum, inden han spurgte borgerne, om de selv havde opdaget, hvor i kommunen, der var sket tiltag.

Han understregede dog også, at ikke alle forslag kan realiseres, men at hver eneste idé bliver vurderet og videregivet til de relevante politiske beslutningstagere.

Workshops med fokus på lokalprioritering

Efter en kort introduktion fra afdelingsleder Bjarne Jess Vennike, hvor der blev givet en status på igangværende projekter for 2024, blev deltagerne opdelt i geografiske grupper. Her fik de mulighed for at diskutere lokale problemstillinger og prioritere indsatserne i deres område. Kommunens administration stod klar til at besvare spørgsmål om trafiktællinger og data fra kommunens systemer.

Senere blev deltagerne inddelt på tværs af geografi, hvor de skulle sammensætte en prioriteret liste over ønskede indsatser for hele kommunen. Medlemmerne af Klima-, Teknik- og Miljøudvalget fungerede som bordformænd for at sikre en effektiv opsamling af borgernes input.

Resultater skal danne grundlag for fremtidige beslutninger

Workshoppen blev afsluttet med en opsamling, hvor de vigtigste punkter fra diskussionerne blev fremlagt.

Der blev drøftet en del konkrete problemstillinger, hvor sikkerheden for de bløde trafikanter var i fokus. Der blev blandt andet drøftet, hvordan 2-1-veje kunne gøres mere sikre i mørke.

Alle input vil nu blive bearbejdet og præsenteret for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, som skal tage stilling til, hvilke projekter der kan gennemføres som en del af trafiksikkerhedsindsatserne for 2025.

Bo Brøndum rundede af med at takke de mange engagerede borgere for deres deltagelse og inviterede dem til at fortsætte dialogen med både administrationen og de politiske beslutningstagere:

Det har været en fornøjelse igen i år at se så mange engagerede borgere til trafiksikkerhedsworkshoppen. Vi kan som sagt ikke love, at dit projekt bliver en del af 2025-planen, men vi kan love, at det bliver hørt

Bo Brøndum, formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget

Vejgruppen