Æblemarked på Skenkelsø Mølle

Børneaktiviteter, smag historisk mad eller lav din egen most. Der er smagfulde oplevelser i vente på Skenkelsø Mølle Museums mølledag lørdag d. 5. oktober kl. 10-14, når efterårets æbler er i centrum. Der er gratis adgang.

Efterårstid er æbletid

Igen i år byder Skenkelsø Mølle velkommen til Æblemarked, hvor der vil være en lang række aktiviteter og spændende formidling for både børn og voksne - med efterårets æbler som omdrejningspunkt.

Bellingehus Frugtplantage, Slangerup Overdrev, vil medbringe smagsprøver på de gode og smagfulde danske æblesorter. Der vil være eksempler på mange spændende lokale sorter – og hvis du medbringer dit eget æble, vil Verner nok kunne fortælle dig sorten.

Aktiviteter for store og små

På gårdspladsen vil museets frugtpresse være stillet op, og man kan få smagsprøver på friskpresset æblemost (der er forrygende i smagen) eller selv lave most af sine medbragte æbler - gerne nedfaldsfrugter (men ikke rådne). Husk at medbringe emballage til mosten.

Børnene kan lave efterårsdekorationer af naturens materialer.

På gårdspladsen vil der også være tændt op i museets smedejernskomfur, og der vil være smagsprøver på historisk mad, der i tråd med dagens tema er æbleflæsk.

Mølledagen markerer samtidig sidste chance for at se museets særudstilling: ’Kunsthåndværk – Patchwork og glas’ med værker fra Kunstnerkælderen, der kan ses på 1. salen. I stuerne er der gang i spinderiet og håndarbejdet.

Besøg også Egedals lokale museum med lokale samlinger og genstande og nyd en kop god frisklavet kaffe og æbletærte i Møllehavens cafe.

• Lørdag den 5. oktober kl. 10-14

• Skenkelsø Mølle Museum, Maglehøjvej 42, 3650 Ølstykke

• Gratis adgang

• Arrangementet afvikles i samarbejde med Møllelaug og Ølstykke Historiske Forening.

Mandag 8 - 14

Mandag - Torsdag 8 - 16