Hjem Nyheder 25 nye elbiler til Egedal Kommune

25 nye elbiler til Egedal Kommune

Egedal Kommune har netop fået leveret yderligere 25 elbiler, som er taget i brug. Senest i 2030 vil alle kommunens biler være elbiler. Det er et vigtigt led i Egedal Kommunes plan om at være CO2-neutral i 2045.

For mange medarbejdere i Egedal Kommune er bilen nødvendig i dagligdagen. Det gælder f.eks. medarbejdere i hjemmeplejen, sygeplejen og psykiatrien. Ved at omstille til elbiler mindskes klimabelastningen. De nye elbiler er et meget konkret skridt på vej mod Egedal Kommunes mål om at være CO2-neutral i 2045.

”I Egedal Kommune vil vi gå forrest i den grønne omstilling. Byrådet vedtog i 2023 Klimahandlingsplan, Strategisk Varmeplan og Ladestanderstrategi (links nedenfor). En væsentlig del af den samlede CO2-udledning i kommunen kommer fra transport. Elbiler til kommunens udkørende medarbejdere er derfor et vigtigt led i at nedbringe CO2-udledningen”, siger formand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget Bo Brøndum Pedersen (S).

Kristian Nørgaard (V), som er næstformand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget, tilføjer: ”Danmark har et ambitiøst mål om 70 pct. CO2-reduktion i 2030. Kommunerne har en central rolle i at gennemføre denne målsætning, både som ejere af forsyningsvirksomheder, planmyndighed og som bindeled til borgere og virksomheder.”

Både formand og næstformand glæder sig over, at næsten 25 procent af kommunens biler nu er elbiler. Egedal Kommune har omkring 165 biler, som løbende skiftes ud med elbiler. Samtidig med anskaffelsen af de nye elbiler er der blevet opstillet 25 nye ladestandere til Egedal Kommunes nye biler.

Egedal Kommune har et mål i Klimaplanen om, at 30 procent af alle biler i kommunen, også private, skal være eldrevne i 2030. For at understøtte omstillingen til elbiler generelt arbejder Egedal Kommune samtidig på at opstille offentlige ladestandere i hele kommunen.

Egedal Kommunes nye biler er af mærket BYD (”Build your dreams”), og modellen Dolphin. Ladestanderne leveres af Powerfuel. Begge virksomheder har vundet opgaverne i en udbudsrunde.

Klima, natur og miljø