Gravetilladelser
Har du behov for at grave i offentlig vej eller privat fællesvej, skal du i de fleste tilfælde søge kommunen om gravetilladelse, inden du går i gang med arbejdet.
Sådan søger du om gravetilladelse
Det er obligatorisk at ansøge om gravetilladelse digitalt, og du skal derfor benytte selvbetjeningsløsningen øverst her på siden, hvis du ønsker at søge om gravetilladelse.
Skal du grave i offentlig vej eller privat fællesvej i byzone, skal du søge om gravetilladelse hos kommunen, inden du går i gang med arbejdet. Skal du grave i landzone på offentligt vej, skal du søge gravetilladelse hos kommunen. Hvis du skal grave på privat fællesvej i landzone, skal du ikke søge kommunen om tilladelse, men derimod aftale det med vejejer eller grundejerforeningen.
- Større graveprojekter.
Vejmyndigheden skal kontaktes, når der ønskes opstart af større graveprojekter i kommunen. Nærmere omstændigheder vedr. vejgennemgang, graveansøgninger, byggemøder m.v. aftales med den tilknyttede sagsbehandler hos vejmyndigheden.
- Afmærkning.
Det tillades at der ansøges om anvendelse af Vejdirektoratets standard afmærkningsplaner ”Tegninger for afmærkning af vejarbejder i byområde eller i åbent land”, gældende udgave, hvis afmærkningen passer til det faktiske arbejde og de omkringliggende forhold. Hvis der ikke findes en passende standard afmærkningsplan, skal der udarbejdes en specifik afmærkningsplan, som vedlægges graveansøgningen.
Arbejdet skal afmærkes i henhold til den godkendte afmærkningsplan. Hvis afmærkningen afviger fra den godkendte afmærkningsplan eller er til fare for trafikanter, kan vejmyndigheden meddele påbud om lovliggørelse af forholdet – eller straks og uden forudgående påbud fjerne genstande m.v. for den pågældende ledningsejers regning.
- Sagsbehandlingstid.
Hvis din ansøgning opfylder kravene, kan du forvente, at vi behandler din ansøgning inden for 10 arbejdsdage. Ved arbejder på private fællesveje skal der foretages partshøring, og du må forvente yderligere 14 dages behandlingstid. Arbejder, der kræver Politiets tilladelse – f.eks. ensrettet færdsel, signalregulering, hastighedsbegrænsning eller spærring af vej – vil forlænge behandlingstiden.
Følgende skal indgå i en graveansøgning:
- 1) Tidsplan for arbejdet.
- 2) Mål på gravningen.
- 3) Oversigtskort over gravningen.
- 4) Ledningstracekort med eksisterede og nye ledninger.
- 5) Afmærkningsplan for arbejdet.
- 6) Oplysning om påtænkt udførelsesmetode.
- 7) Oplysning om ledningsejeren og kontaktperson(er) hos denne inkl. telefon og e-mailadresser, herunder også kontakt udenfor normal arbejdstid.
- 8) Oplysning om entreprenør og kontaktperson(er) hos denne inkl. telefon og e-mailadresser, herunder også kontakt udenfor normal arbejdstid.
- 9) Der skal søges samgravning i LER. ledningsregisteret (LER)
Læs mere om, hvad Egedal Kommune typisk stiller som vilkår, når du vil grave i vejareal nedenfor.
Få overblik over igangværende gravearbejde i kommunen via Graveinfo
Kontakt
By, teknik og miljø
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke
Dette område kan kontaktes gennem kommunens hovednummer 7259 6000.