Fuldmagt til at hjælpe andre digitalt
Med en fuldmagt kan du udfylde digitale løsninger for en anden ved at bruge dit eget MitID.
Hvad er fuldmagter?
Med en fuldmagt kan du give en anden, der hjælper dig, mulighed for at handle på dine vegne med deres eget MitID. På den måde står det i systemet, hvem der hjælper dig digitalt. Det er mere sikkert og for både dig og din hjælper. Du kan give fuldmagt til fx at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.
Det er ikke alle myndigheder, der har valgt at tilbyde fuldmagter, så undersøg altid nærmere hvordan den myndighed eller det område, som du skal bruge en fuldmagt til, håndterer fuldmagter.
Når du har givet en fuldmagt kan den der hjælper dig, logge ind i en digital løsning med sit eget MitID, men alligevel udfylde noget digital selvbetjening på dine vegne.
Man bestemmer selv hvem man vil give fuldmagt og man kan give fuldmagter til lige så mange man vil.
Hvordan opretter man fuldmagter?
Man kan oprette fuldmagter på flere måder:
- Hvis du er digital og har MitID, kan du give fuldmagter på borger.dk. Giv digitale fuldmagter
- Hvis du ikke er digital kan din hjælper anmode om din fuldmagt på borger.dk. Anmod om digitale fuldmagter
- Hvis du hellere vil anmode om oprettelse af fuldmagter på papir, kan du udfylde følgende blanket. Blanketten skal afhentes i Borgerservice, da den hele tiden opdateres manuelt med nye fuldmagtsmuligheder.
- Du kan også møde op i en kommunal borgerservice og udfylde blanketten der med hjælp fra en medarbejder. Husk at bestille tid inden du kommer, enten over telefonen eller på kommunens hjemmeside.
Vil du vide mere
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen findes der både fuldmagter, der gælder for hele landet, og fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder.
Webadressen i parentes er den selvbetjening, hvor fuldmagtshaver kan handle på vegne af fuldmagtsgiver med den fuldmagt, du er ved at anmode om eller give.
Fuldmagter, der gælder for hele landet
Beskatning
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende skattekontoen hos Skattestyrelsen
Dagtilbud, skole og uddannelse
- Søge uddannelse på Optagelse.dk (optagelse.dk)
Medborgerskab, familie og bolig
- Bestille Personattest, Fødsels- og dåbsattest, og Vielsesattest (registerindsigt.cpr.dk)
- Besvare breve vedrørende flytning af dine børn (via borger.dk)
- Ansøge om forældremyndighed, bopæl og samvær (familieretshuset.dk)
- Melde flytning til udlandet (via borger.dk)
- Se og handle på sager hos husleje- og beboerklagenævnene (huslejenaevn.dk)
- Melde flytning i Danmark (via borger.dk)
- Be- eller afkræfte indflytning på din adresse (via borger.dk)
- Bestille bopælsattest (via borger.dk)
- Få oplyst antal personer registreret på din adresse (via borger.dk)
- Begære registerindsigt i oplysninger i CPR (registerindsigt.cpr.dk)
- Begære registerindsigt i Personregistret (attestbestilling.cpr.dk)
- Oprette og afmelde adressebeskyttelse (via borger.dk)
Politi, forsvar og beredskab
- Oprette ansøgning og henvendelser i forhold til Forsvarets Dag (via borger.dk)
Sundhed og sygdom
- Registrere og se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Bestille Sundhedskort, samtykke til journaloverdragelse, se sager, skifte læge og sygesikringsgruppe (via borger.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger, anmode om receptfornyelser og privatmarkere ordinationer i Fælles Medicinkort, dvs. handlefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger og recepter i Fælles Medicinkort, dvs. læsefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Nordjylland (booking.rn.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Midtjylland (booking.rm.dk)
- Se aftaler i Sundhedsjournalens Aftaler (sundhed.dk)
- Se diagnoseoversigt fra praktiserende læge (sundhed.dk)
- Se forløbsplan fra praktiserende læge også kaldet Planer (sundhed.dk)
- Læse journal fra de offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (sundhed.dk)
- Se prøvesvar/laboratoriesvar (sundhed.dk)
- Se røntgen- og scanningsbeskrivelser fra offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se og redigere oplysninger i dit Stamkort (sundhed.dk)
- Bestille og ændre tider til vaccination (vacciner.dk)
Teknik, miljø og køretøjer
- Ansøge om bygge- og miljøtilladelser (bygogmiljoe.dk)
- Anvende Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af bekæmpelsesmidler (mab.mst.dk)
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende køretøjer
- Ansøge om tilskud til skovrejsning
- Skrotte din bil (digitalskrotning.dk)
- Underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og se oplysninger om fx forbrug af antibiotika og vacciner på dine besætninger i VetStat for besætningsejere
- Registrere og underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og indberette medicinforbrug samt se oplysninger om forbrug af antibiotika og vacciner på de besætninger, du har indgået aftaler om sundhedsrådgivning for i VetStat for dyrlæger
Økonomi og ydelser
- Se og redigere oplysninger angående ATP samt kommunikere med ATP, også pr. telefon (via borger.dk/atp)
- Give oplysninger og søge om boligstøtte (boligstoette.dk)
- Se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension (via borger.dk)
- Ringe til Din Pension, Udbetaling Danmark
- Ansøge om familieydelser og give oplysninger til Udbetaling Danmark (via borger.dk)
- Indsætte og ophæve markering af kreditvarsel i CPR (kreditadvarsel.cpr.dk)
- Anvende Mit Sygefravær (mitsygefravaer.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU og særlig SU-støtte samt se, men ikke redigere personlige oplysninger om bl.a. lån (min.su.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU-lån, men ikke SU eller særlig SU-støtte (min.su.dk)
- Godkende berettigelse til køb af Ungdomskort (ungdomskort.dk)
- Se og søge om ydelser samt kommunikere med Kommunernes Ydelsessystem (via borger.dk)
Fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder
Nogle kommuner giver mulighed for at give eller anmode om fuldmagter, der gælder inden for netop den kommune, hvor fuldmagtsgiver bor.
Når du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, får du automatisk vist, hvilke fuldmagter der gælder for den kommune, fuldmagtsgiver bor i.
Der kommer løbende flere selvbetjeninger til.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Dine digitale fuldmagter gælder ikke til alt
Hvis du har fået en fuldmagt og skal hjælpe en anden med det digitale, betyder det, at du kan varetage fuldmagtsgivers interesser og handle på vegne af personen med dit eget MitID, inden for fuldmagtens virke. På fuldmagten, som du modtager i Digital Post, står der, hvad du har fået fuldmagt til. Læs brevet igennem så du ved, hvad du har fuldmagt til at hjælpe med. Hvis ikke det brev du har fået som fuldmagtshaver, beskriver en adgang som du har brug for, skal du henvende dig til den myndighed du skal hjælpe hos og høre, om der findes en fuldmagtsløsning hos dem.
Hvis du skal hjælpe en person med kontakten til det offentlige, skal du være opmærksom på, at de digitale fuldmagter der er tilgængelig lige nu, ikke er fuldt dækkende for alle myndigheder i det offentlige. I disse tilfælde skal du f.eks. søge en ekstra fuldmagt for at kunne hjælpe:
- SKAT
Læs mere om hvordan du giver og får fuldmagt til skat: Fuldmagt til Skat - Udbetaling Danmark
Læs mere om hvordan du giver eller får fuldmagt en specifikke sagområder hos Udbetaling Danmark: Fuldmagt Udbetaling Danmark - Min Sundhedsplatform for en borger i Region Hovedstaden
Læs mere om hvordan du giver eller får fuldmagt til kontakt med hospitalet gennem Min Sundhedsplatform: Fuldmagt til Min Sundhedsplatform
Hjælper du også med Digital Post?
Hvis du også hjælper nogen med at holde øje med post fra det offentlige, kan det være en god idé, at få en læseadgang til denne borgers Digital Post. På denne måde kan du få adgang til at læse en andens Digital Post med dit eget MitID. Vær opmræskom på at det lige nu ikker er muligt at få en læseadgang, hvis den du hjælper selv ønsker at modtage sin post fra det offentlige på fysisk brev. Det er lige nu kun muligt, at modtage post fra det offentlige på én måde, enten digitale eller på fysisk brev. Tag en snak med den du hjælper om hvad der er bedst.
Læs mere om hvordan du hjælper andre digitalt på borger.dk. Sådan kan og må du hjælpe digitalt
Du kan selv vælge, hvor lang tid den digitale fuldmagt skal være gyldig, når du giver eller anmoder om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det er en god idé at vælge en lang periode, så du ikke skal forlænge fuldmagten senere. Hvis du ikke aktivt vælger en bestemt udløbsdato, er fuldmagten gyldig i 2 måneder.
Den digitale fuldmagt stopper automatisk:
- når udløbsdatoen er nået
- hvis fuldmagtshaver eller fuldmagtsgiver går bort.
Sådan forlænger du en fuldmagt
Både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver får en notifikation i Digital Post eller med posten, 21 dage før den digitale fuldmagt udløber. Notifikationen oplyser, at fuldmagtshaveren kan anmode om at forlænge den fra udløbsdatoen og 14 dage frem.
Der er 2 muligheder for at forlænge den digitale fuldmagt:
- Lav ny digital fuldmagt: Der kan oprettes en ny digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan allerede gøres, før fuldmagten udløber.
- Anmod om forlængelse: Fuldmagtshaver kan anmode om forlængelse i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan fuldmagtshaver kun gøre fra udløbsdatoen og 14 dage frem. Fuldmagtshaver skal logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og under fanebladet "Mine Fuldmagter" trykke på ”Anmod forlængelse” ved den digitale fuldmagt, som skal forlænges.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan bruges af både den, der skal hjælpe, og den, der skal have hjælp.
Du har mulighed for at give fuldmagt til og få fuldmagt fra så mange personer, som du har brug for.
Person, der skal hjælpe en anden: Personen bliver fuldmagtshaver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen:
- være fyldt 15 år
- have og kunne bruge MitID
- være digital, dvs. kunne bruge Digital Post mv.
Personen, der skal have hjælp af en anden: Personen bliver fuldmagtsgiver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen være:
- fyldt 15 år.
- i stand til at handle fornuftsmæssigt. Det betyder, at personen skal være i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at oprette en fuldmagt. Dette kaldes også at være ved sin fornufts fulde brug.
- i stand til at underskrive med enten MitID eller i hånden.
Hvis personen ikke opfylder de 3 krav ovenfor, kan enten den person, der skal hjælpe, eller den, der skal have hjælp, kontakte den myndighed, som er ansvarlig for den ønskede fuldmagt.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du kan kun anmode om digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for en person, som du er værge for, hvis værgemålet er fuldt dækkende. Det vil sige, at værgemålet omfatter alle personlige og økonomiske forhold.
Du kan som værge kun anmode om digital fuldmagt til dig selv og ikke til en anden person.
Sådan anmoder du den person, du er værge for, om fuldmagt
Følg disse 5 trin:
- Log ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med dit eget MitID.
- Vælg, hvem du anmoder om digital fuldmagt.
- Vælg, hvad du skal have fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, du skal have fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Vælg, hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
- Sæt kryds ved, at anmodningsbrevet skal sendes med posten.
Personen, som du er værge for, får anmodningsbrevet sendt med posten til sin folkeregisteradresse. Du skal selv underskrive brevet på vegne af personen og returnere følgende 2 dokumenter til borgerservice:
- Kopi af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift.
- Kopi af den fuldt dækkende værgebeskikkelse.
De 2 dokumenter kan returneres:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle sider af anmodningsbrevet.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere personligt i borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Når værgemålet ændres eller ikke gælder længere
Somme tider ændrer værgemålet sig eller gælder ikke længere. Det sker fx, når:
- du ikke længere er værge for fuldmagtshaver
- fuldmagtshaver igen er rask nok til at handle på vegne af sig selv.
Ændrer et værgemål sig, er det dit ansvar som værge at tilbagekalde fuldmagten. Det gør du ved at logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og slette fuldmagten under fanen ”Mine fuldmagter”.
Når værgemålet er delvist dækkende
Hvis værgemålet er delvist dækkende, kan du ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. I stedet skal du kontakte den myndighed, der er ansvarlig for den fuldmagt, du ønsker.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du kan læse mere om digitale fuldmagter på borger.dk.
Kontakt
Borgerservice
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke