Læse- og skriveadgang til Digital Post
Har du brug for at en anden kan hjælpe dig med Digital Post, kan du give vedkommende en læseadgang og hvis du har lyst også en skriveadgang.
Hvad er en læseadgang?
En læseadgang til Digital Post gør det muligt for andre, fx et familiemedlem eller en ven, at hjælpe dig med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder. Den der hjælper dig, får adgang til din post med deres eget MitID.
Med en læseadgang kan den der hjælper dig udelukkende læse din post og ikke skrive til myndigheder på dine vegne.
Det kan fx være en hjælp i situationer, hvor:
- du ikke selv kan tjekke din Digital Post
- du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se din Digital Post
- du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post fra det offentlige.
Dog er det vigtigt at huske, at det fortsat er dit ansvar at læse din Digital Post.
Vær opmærksom på at læseadgangen ikke omfatter post fra private virksomheder, fx banken eller forsikringsselskabet. Ønsker du at din læseadgang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.
Hvad er en skriveadgang?
En skriveadgang til Digital Post gør det muligt for andre, at hjælpe dig med at kontakte offentlige myndigheder med Digital Post. Den der hjælper dig, har adgang til din digitale postkasse med deres eget MitID.
Med en skriveadgang kan den der hjælper dig skrive post på dine vegne. Når en offentlig myndighed modtager et brev, der er skrevet af en anden på dine vegne, vil det fremgå af brevet, hvem der har hjulpet dig.
En skriveadgang kan være en hjælp, hvis du selv finder det svært, at formulere breve eller generelt bruge digitale redskaber.
Det kan fx være en hjælp i situationer, hvor:
- du skal sende noget dokumentation til en offentlig myndighed.
- du har brug for at melde afbud til en aftale.
- du er blevet bedt om at uddybe eller komme med flere oplysninger til din sag.
Dog er det vigtigt at huske, at det fortsat er dit ansvar at besvare den post du får i din digitale postkasse.
Vær opmærksom på, at en skriveadgang ikke er det samme som en fuldmagt til at føre eller tale om en sag på andres vegne. Med en skriveadgang kan den der hjælper ikke forvente dialog med en offentlig myndighed om dine sager. Det er fordi myndigheden kun må udlevere oplysninger om andre, hvis der kan fremvises en fuldmagt til formålet. Derfor kan en skriveadgang uden yderligere fuldmagt eller dokumentation for partrepræsentation primært bruges til envejs kommunikation med de offentlige myndigheder.
Lige som med læseadgangen til Digital Post omfatter skriveadgangen til Digital Post ikke post fra private virksomheder, fx banken eller forsikringsselskabet. Ønsker du at din skrivegang også skal omfatte post fra private virksomheder, skal du kontakte e-Boks og mit.dk.
Sådan giver du læse- og skriveadgang:
Der er flere måder at få og give læse- og skriveadgang til Digital post på:
Hvis den der skal give adgange har MitID:
- Den der giver adgang logger ind på Digital Post på borger.dk med sit MitID og tildeler afgang til den eller de personer de har lyst til.
- Den der hjælper kan også logge ind i deres egen digitale postkasse og anmode om adgang til andres digitale post.
Efter anmodningen er sendt, vil den der giver adgang så skulle logge ind i sin digitale postkasse og godkende.
Hvis den der skal give adgange ikke har MitID:
- Hvis den der skal give adgange ikke har et MitID, skal der udfyldes en fysiskblanket, der skal afleveres i Borgerservice. Den fysiske blanket kan printes her, eller hentes i Borgerservice.
Fysisk blanket til oprettelse af adgange til en person i Digital Post
Læs mere her
Du kan give læseadgang eller læse- og skriveadgang til en anden person. Det kræver blot, at personen selv har Digital Post. Du kan tildele op til 10 personer adgang.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Når du opretter en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk, så gælder den Digital Post fra offentlige myndigheder 4 steder, såfremt du har givet samtykke til e-Boks og mit.dk:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du kan tilmelde dig besked om ny post, så du får en e-mail, når der er ny post i den persons Digital Post, du har adgang til.
Sådan får du besked om ny post:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den adgang, det drejer sig om.
- Slå ’E-mail om ny post’ til for at tilmelde dig besked om ny post.
- Skriv din e-mailadresse, og klik på ’Gem’.
- Du skal nu bekræfte din e-mailadresse ved at indtaste en kode, der bliver sendt til din e-mail. Afslut ved at klikke på ’Bekræft’.
Du kan altid fjerne din tilmelding igen samme sted. Det er ikke muligt at modtage SMS om ny post i den postkasse, du har adgang til.
Vær opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.
Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du kan anmode om adgang til en anden persons Digital Post. Det eneste, det kræver er, at du selv har MitID, så du kan logge på din egen Digital Post.
Dette skal du have klar
For at anmode om adgang til en anden persons Digital Post, skal du bruge personens:
- fornavn
- efternavn
- CPR-nummer
Du skal aftale med personen, om adgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du læser en anden persons post ved at skifte postkasse.
Sådan skifter du postkasse:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ”Skift postkasse”, og klik derefter på navnet på den person, hvis Digital Post du har adgang til.
- Når navnet skifter fra at være dit eget til den anden persons navn, er du inde i den postkasse, du har adgang til.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Hvis du ikke længere kan se den post, som en anden person får fra offentlige myndigheder, skyldes det, at din adgang er udløbet, eller helt ophørt, hvis personen er gået bort.
Hvis din adgang er udløbet
Du har 2 muligheder for fortsat at hjælpe den anden person med at holde styr på posten fra offentlige myndigheder:
- Bed personen om at oprette dig som Digital Post-modtager. Herefter kan vedkommende videresende beskeder til dig i Digital Post på borger.dk, e-Boks og mit.dk.
- Anmod om igen at få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til personens Digital Post.
Læs mere under ’Hvordan kan jeg få adgang til en andens post fra offentlige myndigheder?'.
Hvis personen er gået bort
Når dødsfaldet registreres hos det offentlige, bliver adgangen til afdødes Digital Post spærret. Personer, der har haft en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til afdødes Digital Post, mister også adgang.
Læs om mulighederne for at få adgang til afdødes Digital Post i guiden 'Når livet slutter'.
Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen
Du kan finde mere viden om læse- skriveadgang til Digital Post på borger.dk. Information på borger.dk.
Kontakt
Borgerservice
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke