Hjem Mit liv Oplev Egedal Kunst i Egedal Kunst til sundhed, leg og bevægelse Kunst ved Børnehuset Lille Sødal

Kunst ved Børnehuset Lille Sødal

To kunstværker i form af legeskulpturer i træ står på legepladsen ved Børnehuset Lille Sødal i Smørum. Legeskulpturerne er udformet som en liggende trold og drage og indbyder til leg og fantasi

På Lille Sødals legeplads har fordums eventyr nu fundet vej i form af en drage og en trold skåret med motorsav af multikunstneren Søren Brynjolf. Skulpturerne er opstillet i nærheden af legepladsens fortællerstol, hvorfra man kan læse et udsnit at Brynjolf's eventyr om Troldebarnet og Magien, som du kan læse i sin fulde længde nedenfor.

Søren har også lavet en fortælling om dragen, som han tænker at børnene vil få glæde af at lege ind i en fortælling. Den kan du høre via dette link: https://youtu.be/7HlNj08rpTM

I fordums tid levede der trolde, alfer, feer og hekse.

To trolde, Njord og Gunda, var forelskede og ønskede sig brændende en troldebaby Ulykkeligvis lykkedes det ikke for de to troldekærester at blive gravide. De var så fortvivlede, at de søgte råd fra den ældgamle vise Oldetrold. Her blev alle deres drømme og håb knust. De kunne ikke blive gravide, sagde Oldetrolden. De to elskende gik hjem og græd. En dag kom en heks og bankede på. Hun havde hørt deres klagen, og udbrød “I kan lave en troldebaby af ler.” Først var de skeptiske, men de ønskede sig så brændende et troldebarn, at de straks ud, og gravede ler op til heksen.

De formede den sødeste troldebaby af ler, og heksen byggede en kæmpe kuppel af sten, som et slags æg, der stod hen over. En evighed gik, men pludselig en dag slog kuplen revner, og de kunne høre en vrælen derindefra. Nu havde de en troldebaby. De var så lykkelige. Men heksen ragede hendes krogede finger i luften, pegede på troldebabyen og sagde i en alvorlig tone “glem aldrig, at jeres troldebaby ikke må blive for våd og ikke må blive for tør. Troldebaby må aldrig komme i bad, aldrig være for længe i solen, aldrig være ude i regnen ret længe. Hvis I ikke beskytter og tager jer ad jeres troldebaby, så vil han forstenes af solen eller blive til mudder af regnen.” De lovede at passe godt på deres troldebaby. Njord og Gunda havde nu fået den dejligste troldebaby.

Troldebaby voksede sig større og blev til det skønneste troldebarn. Troldebarnet var glad for at lege, skøn og fjollet. Troldebarnet var nysgerrig og blev draget af eventyr og børnelatter. Troldebarnet havde opdaget, at der fandtes et vidunderligt sted, hvor der blev fortalt de skønneste eventyr, og hvor børnenes latter fyldte troldebarnet med liv og godt humør. Fortællerstolen var omdrejningspunktet for de spændende stunder, hvor troldebarnet sneg sig helt tæt på og lagde sig i græsset, og var med på en lytter.

Troldebarnet skulle dog være forsigtig og passe på, for solen skinnede alle dage og regnen kom også forbi. Det var svært for Njord og Gunda at holde styr på troldebarnet og beskytte det mod regn og sol. Så troldebarnet var ofte trist, da det ikke kunne høre fortællingerne til ende, og mange dage måtte det blive hjemme for ikke at forstene eller blive til mudder. Njord og Gunda var ulykkelige over at se deres troldebarn så ked af det. De opsøgte heksen, og klagede deres nød. De håbede, at heksen kunne hjælpe dem endnu engang, og fortalte, hvad de havde på hjerte.

Heksen grublede længe over en løsning og fandt så en amulet frem. (Det var en slags beholder i en snor man kunne tage på som et smykke) Hun sagde til Njord og Gunda, at troldebarnet skulle holde den åben, når det lå tæt ved fortællerstolen og fylde amuletten med børnelatter og fortællingernes magi. Alle de gode grin og al den magi ville styrke troldebarnet til at kunne tåle både regn og sol og på den måde blive til et ægte troldebarn. Heksen sagde hemmelige trylleord over amuletten og forsvandt.

Troldebarnet skyndte sig straks til fortællerstolen, og lagde sig i græsset. Der var en fortælling i gang, men alle stoppede op og så på troldebarnet. Børnene hvinede i kor, da de så, at troldebarnet var tilbage. ”Vi har savnet dig, og vi vil så gerne være dine venner.” Troldebarnet åbnede amuletten og grin og magi strømmede ind. Troldebarnet kunne mærke, hvordan energien brusede gennem kroppen. En af børnene kravlede op og satte sig på ryggen af troldebarnet, og troldebarnets hjerte blev fyldt med glæde og kærlighed. Njord og Gunda var lykkelige over, at deres troldebarn nu kunne hoppe og danse i sol og i regn med alle børnene uden at frygte for sit troldeliv.

Fra den dag af var der liv og glade dage omkring fortællerstolen, og som du kan se, så ligger troldebarnet klar til en ny fortælling. Så sæt dig op og oplev et magisk øjeblik lige her ved fortællerstolen. ”Snip snap snude nu er denne fortælling ude - tip tap tønde nu kan en ny begynde”.

Værkerne blev realiseret i 2023 med hjælp fra Egedal Kommunes Kunstråd.