Kunst på rådhuset
Kom forbi og bliv inspireret via de løbende udstillinger af lokale kunstforeninger på Borgertorvet og 1. sal på Egedal Rådhus. Der udstilles fotokunst, malerier, design, smykkekunst, skulpturer og meget mere.
- Januar: Billedkunstner Nomeda Rysgaard "Occupational Childhood" og Tatyana Demchencko – portrætbilleder, Igor Demchencko, Olga Rostovskaya.
- Februar: Gruppeudstilling med Egedal Fotoklub. 17 af foreningens fotografer viser deres interesser.
- Marts: Kunstnerkælderen Stenløse
- April: Malerier af Mark Dimo Poulsen og små skulpturer af Charlotte Mikkelsen
- Maj: Kvindebilleder i form af tegninger og abstrakte malerier af Kira Lykke og Pernille Moesgaard
- Juni: Gina Bekö (Jena Elena) og Nathalia Fedchnati
- Juli-august: Tove Kate og Gitte Hansen
- September: Ølstykke Fotoklub
- Oktober: Jørgen Munck og Solveig Christensen
- November: Else Agger og Toftemalerne
- December '24 - januar '25: Gina Adnan Bekö (Jena Elena)
- Januar: Kunst fra 2023-udstillingerne
- Februar: Susanne Pedersen
- Marts: Helga Bugge
- April: Susanne Hermann
- Maj: Gitte Seifert
- Juni: Hanne Toft Ørum
- Juli - august: Lene Østensgård og Anna Melchior
- September: Anja Lykkebo
- Oktober: Mark Dimo Poulsen
- November: Elna Christiansen
- December: Medarbejderudstilling
Fra 1. – 30. november er borgertorvets udstillingsareal fyldt med en gruppeudstilling af Toftemalerne. Her får du en varm velkomst af den danske natur, færøske lunder, små landsbyer og farverige blomsterbuketter. God fornøjelse!
I udstillingen er blandt andet Else Aggers maleri med motiver fra det hedengange kæmpeværk på vandtårnet på Toftehøjskolen, hvor der nu er blevet opført et stort boligkompleks. Vandtårnsværket lever videre!
Kunstneren siger:
En af de største glæder i mit liv er at modellere. Når jeg modellerer lægger jeg stor vægt på oplevelse og sansning, derfor arbejder jeg altid efter levende model. At arbejde på denne måde kræver brug af alle sanser og en stor tilstedeværelse, hvilket jeg håber de færdige resultater afspejler.
Når jeg modellerer arbejder jeg altid indefra og ud, jeg arbejder med små klatter ler, begynder inde ved kernen, og tilføjer klat på klat, indtil jeg føler skulpturen , møder rummet og går i dialog med omgivelserne.
Når jeg arbejder opstår en dialog mellem modellen - mit arbejde og mig selv, hver gang lige spændende, hvilket betyder at chimpanse nr. 100 er lige så spændende at modellere som chimpanse nr. 1.
Mine
skulpturer fremstår i bronze, støbt via cire perdue metoden.
Bronzen støber jeg selv på Vestsjællands Arbejdende Kunstværksteder. www.Vak-Kunstvaerksteder.dk
Om kunstnerne
Jørgen Munck er maler og grafiker og udstiller både malerier og grafiske blade. Med baggrund i studier på Århus Kunstakademi, kunsthistorie og tidligere undervisning i billedfag, arbejder han med flere forskellige udtryk og teknikker.
"I mine malerier er det farveskalaer, komposition og balance der er hovedsagen - de maleriske elementer. Jeg bruger gerne store kvadratiske størrelser som 130 cm x 130 cm og malerierne er abstrakte - man ser på billedet, ikke ind i det. Billederne er udført med Golden akryl farve på lærred.
I grafikken har jeg ofte figurative elementer og få farver, men også abstrakte grafiske blade hvor jeg prøver at få linjer, strukturer og kontraster frem i den sorte tryksværte. Jeg bruger forskellige teknikker - ætsninger med akvatinte, træsnit, linoleumssnit og monotypi (mere info på standerne)."
Solveig Christensen er uddannet keramiker fra Århus Kunstakademi i 1973 og senere uddannet kunstterapeut fra Institut for Kunstterapi, Gadbjerg. Keramikken har spillet en tværfaglig rolle i hendes forskellige arbejdsforhold som antropolog, underviser og psykoterapeut. Hendes oprindelige inspirationskilder er hhv. keramiker Erik Nyholm og Lotte Glob.
”Lerets unikke plastiske egenskaber og evne til at lade sig forme, præge og fiksere - bære spor - gør det velegnet til mange og meget forskellige formål. Jeg har valgt primært at arbejde med stentøjsler og porcelæn og værdsætter materialernes store spænd i farve, stoflighed og struktur: fra det mest grove og robuste til det sarteste og fine, fra det ru til det glatte, fra sort til hvidt og hvordan det rå ler og glasurer spiller op imod hinanden. Jeg føler mig tæt forbundet med materien og afhængig af sansemæssigt at blive del af en skabende kraft i samspil med naturen og alkymien.
Jeg har i størstedelen af min karriere haft fokus på brugskunst, fremstillet på dejskrive. I respekten for lerets eget udtryk, er jeg de seneste 10 år blevet stadigt mere undersøgende og fascineret af det skulpturelle og anvender blandede fremstillingsformer: modellering, kvætsning og pladearbejde.”
Om kunstneren
”Jeg fik min interesse for tegning og maling sent i livet.
Jeg udforsker forskellige tekniker og materialer og har modtaget undervisning fra forskellige udøvere, højskoler mv. Derfor er mine motiver også meget varierede.”
Mark Dimo Poulsen bor i Ganløse.
Om kunstnerne
Fra 10. september viser fotoklubben viser et bredt udsnit af medlemmernes fotos.
Ølstykke Fotoklub blev stiftet i 1976, og den tæller i dag medlemmer med forskellig baggrund, forskelligt billedsyn, forskellig kunnen og forskelligt udstyr, hvilket gør samværet inspirerende og kreativt. Vores faciliteter omfatter et stort atelier med forskellige baggrundsruller, et flashanlæg og lys til studieoptagelser samt mulighed for at medbringe flashanlægget til opgaver uden for klublokalet. Vi arbejder stort set kun med det digitale fotografi.
Om kunstneren
Efter et alvorligt sygdomsforløb indså jeg, hvor vigtigt det er at følge sine drømme og det, der giver livet værdi, i stedet for at vente på det rette tidspunkt, som måske aldrig kommer. Derfor begyndte jeg at lave keramik.
For mig handler keramik om mere end bare at skabe genstande; det handler om at leve i nuet og finde glæde i den kreative proces. Jeg finder ofte inspiration i naturen, hvor jeg stræber efter at indfange særlige former eller farver.
Hvert stykke er unikt, og jeg håber, at mine værker også kan skabe glæde for dem, der bruger dem i deres hverdag.
Se mere på Instagram: @lykkebo.keramik
Om kunstnerne
Anna Melchior
Farver er frygtelige. De driver mig til vanvid. De trænger sig på og skal konstant sorteres i. Dét er en gennemgåede irritation og drivkraft i mit arbejde. Mit arbejde drejer sig gennemgående om tid, tekstur, kontraster, farvesammensætninger og fornemmelser af det ufærdige. Jeg er interesseret i håndens spor i værkets materialer.
Mine billeder er en slags taktile skitser. Skitser er udkast, det er rids til noget endnu ikke færdigformet. Jeg forbliver i skitsestadiet. Det er et mellemrum, et mellemværende mellem det reelle nu og forestillingen om, hvad der kan ske. Skitser ansporer noget, der er på vej. Dette rum prøver jeg at fastholde. Mellem den håndgribelige virkelighed og forestillingen om, hvad der kunne tage form. Det punkt trækkes ud med den langsommelighed, der ligger i billedernes frembringelse.
Mine objekter - kurve, vaser, beholdere - er drevet af frustration og interesse i farve- og tekstursammensætninger. Logikken fra skitsearbejdet spiller også ind her. For en vase i strik? Det går da ikke, den skal da have en behandling, før den kan holde vand og gøres gældende. Men nej, den stopper før og gør idéen om vasen til et sanseligt holdepunkt.
Lene Østensgård
Lene er uddannet arkitekt og grafisk designer og har i mere end 35 arbejdet professionelt med grafik. Hendes værker er alle unikatryk med et personligt udtryk, primært trykt på papir og pap.
Lene arbejder med flere grafiske metoder, bl.a. Mokulito – japansk træsnit og Gyotaku, en traditionel japansk metode til trykning af fisk! Desuden Monotypi – tryk med akryl og tusch, linoleumssnit, collografi m.v.
Du kan følge Lene på instagram: papirogpen.dk
Om kunstneren
”Mine malerier er farverige og stemningsfulde. Jeg inspireres af den rå natur, alt hvad jeg ser, overflader, jord, himler og vejrets skiften. Farverne kickstarter mig og driver mig frem, samtidigt med en spænding om, hvor jeg kan nå hen med maleriet. Hele tiden prøver jeg at opnå noget nyt, noget spændende, noget bedre.”
Hanne bor i Frederiksværk og har galleri på sin bopæl. Se mere om Hanne på: www.hannetoftorum.dk
Om kunstnerne
Tove Kate og Gitte Hansen er to søskende som udstiller sammen. Gitte er keramiker og Tove Kate maler.
Gitte er uddannet fra Design skolen i keramik, og har haft flere censurerede udstillinger. Det er kunsthåndværket i brugskunsten som har Gittes interesse.
Tove Kate bor ved Buresø og ofte er malerierne inspireret af den smukke natur.
Vi har igennem livet støttet hinanden i at tegne, male, designe, bygge og arbejde med ler og glas. Vi nyder begge at lade inspirationen og kreativiteten gribe os.
Nataliia Fedchenko: What is love?
Ah, love! That mysterious, captivating force that weaves its spell through the very fabric of our existence. It's a paradox, isn't it? We either feel like we've cracked its code, or we're lost in its labyrinth, stumbling in the dark. Yet, amidst this cosmic dance, one truth remains steadfast: love is the beating heart of our world, pulsating with energy and wonder.
So, what's my exhibition about? It's a love story, told in brushstrokes and melodies, in whispers and embraces. It's about capturing love's essence in all its vibrant hues and subtle shades. It's about finding that flicker of hope when all seems lost, about reigniting the fire within and spreading its warmth to every corner of our world.
Love... it's the lifeline that pulled me from the wreckage of my past, the guiding light that beckoned me to rise from the ashes and embrace life anew. It's the silent strength that whispered, 'Keep going,' when all seemed lost and the world crumbled around me.
In the aftermath of destruction, love became my anchor, my beacon of hope in the storm. It breathed life into my shattered soul, igniting a fire within that refused to be extinguished. And as I emerged from the darkness, battered but unbroken, I made a vow to myself: to live fiercely, to love unconditionally, and to spread its warmth to every corner of our world.
Join me in celebrating love's boundless beauty, its resilience, its capacity to heal and inspire. Let's dive into its depths, dance in its light, and emerge, renewed and reinvigorated, ready to embrace the love that surrounds us.
www.instagram.com/photostory_dk/ https://photostory-dk.com/
Facundo Estevez
In the dense fog at Amager Strand, a lone sailboat floats in front of rows of majestic windmills. Almost hidden by the fog, these structures create a dreamlike scene where technology and nature merge in a quiet, bluish world that invites reflection and admiration.
I'm an Argentinian software developer who turned to photography as a creative outlet. Follow my journey on IG: @fmestevez28.
Kira Lykke
Mine tegninger er let genkendelige, idet jeg arbejder ud fra dogmet at værkerne næsten alle tegnes i en streg uden pennen løftes undervejs. De omhandler alle kvindekroppen, og er fortællinger om kvinder set ud fra deres kroppe livet igennem og alle de prøvelser og forandringer den må gennemgå undervejs. Alt fra vægtforandringer, fødsler, moderrollen, kropaccept og aldring. Malerierne følger samme røde tråd og omhandler kvindeskikkelsen.
Til dagligt udstiller jeg hos Galleri Artcompaz. Tidligere har jeg udstillet hos Galleri Bomhuset på Amager, Galerie Knud Grothe i Charlottenlund, deltaget på Finderskeepers, ved Flid kunsthåndværkmarked samt udstillet for mange kunstforeninger, heriblandt: Kræftens bekæmpelse, Gentofte Rådhus, TV2 Lorry, Miljøstyrelsen, Dansk Metal, Telia, Njord advokater, Scandinavian Tobacco Group, Kemp og Lauritzen, NCC, Brøndby Kommune, Bonnier, HK, Ledernes hovedorganisation, Ankestyrelsen, Slagelse sygehus samt illustreret for magasinet Q i Aller koncernen.
Pernille Moesgaard
Tilgang/baggrund:
Jeg har altid været interesseret i det splitsekund før placeringen af værket indtræffer, før man når at tænke sig om, før man når at bruge ord i sine tanker, før man når at lave regnefejl, før man når at bekræfte sig selv, før man når at spejle sig, før man når at se det man leder efter og før alle begrænsningerne slår knuder. Altså før identificeringen af et værk er gjort op og man er klar til at putte værket ned i en kasse der formulere hvad det er man ser.
Hvordan kan man strække det tidsrum og hvordan et værk kan fastholde beskueren uden at pege i en bestemt retning andet end væk, og hvordan tomhed kan være insisterende er nogle er de spørgsmål jeg har cirkuleret omkring i min praksis. Jeg har været vidt omkring i brugen af materialer men hovedsageligt har det været tegning, skulptur og computerskabte matematiske print/animationer.
“Objekt Tegninger”
Jeg har altid haft en meget stor tegneglæde, og der har været mange frontløbere til denne serie. Men på et tidspunkt for omkring 10 år siden besluttede jeg mig for at dykke lidt dybere ned i de tavse krusseduller. I opstartsfasen af denne serie, var jeg nok umiddelbart mest tilfreds med, at min glæde ved at tegne endelig havde fundet en lille smule ro. Ved en form der både passede mig i tempo, og et sprog der ikke fokuserede på en følelse der skulle formuleres, en gengivelse eller et slutresultat. Men mere i arbejdsprocessen var rene kombinations teknikker. Arbejdet blev pludselig mere et spil og en leg, end selve det at tegne. For derefter at kunne vende tilbage til en slags tegning der var mere rent for mig end hvad jeg havde lavet før.
Jeg opdagede dog også ret hurtigt, at jeg var bedst tilfreds; hvis tegningen, efter jeg havde lagt den fra mig, var landet et sted mellem noget lettere genkendelig og en flad abstraktion og på en eller anden måde vendte mig ryggen, som et slags gådefuldt objekt, der selv for sin ophavsmand var komplet ligeglad med at blive forstået. Jeg havde det lidt som en arbejdsmand i felten der fremkaldte objekter fra et allerede eksisterende men hinsides usynligt felt og jeg blev simpelthen af pligt nødt til at blive ved med arbejdet, for det kunne være jeg blev lidt klogere på det næste objekt i rækken.
Jeg søger nok stadig et sted her, men jeg er der slet ikke endnu. Det er først for nylig jeg egentlig er begyndt at betragte denne serie som et selvstændigt værk. På en eller anden måde har tanken ikke helt slået an før, og jeg har mere set serien som skematiske notater i min skitsebog. Men nu er der over 1200 objekter i serien og planen er at hele dette index-værk på et tidspunkt skal munde ud i et bogprojekt.
Om kunstneren
Susanne Hermann er autodidakt kunstner og har malet, skulptureret og eksperimenteret i mange år og med mange forskellige teknikker.
Om kunsten
”Som keramiker kommer min motivation fra en dyb lidenskab for den naturlige verden og dens forskellige skabninger. Gennem mine keramikdyr stræber jeg efter at fremkalde et smil og skabe en følelse af glæde hos dem, der iagttager min kunst.
Mine billeder er en del af cyklussen: ‘Beautiful Sea Creatures’, der primært består af skaller og vandmænd, malet med Alkohol Ink på Yupo-papir. Jeg ønsker med min kunst at formidle skønheden, mangfoldigheden og min personlige fascination ved havdyr.”
Om Mark Dimo Poulsen
Mark Dimo siger: "Jeg fik min interesse for tegning og maling sent i livet. Inspirationen kommer mange steder fra og jeg udforsker forskellige tekniker og materialer og har modtaget undervisning fra forskellige udøvere mv. Derfor er mine motiver også meget varierede."
Mark Dimo Poulsen bor i Ganløse.
Om Charlotte Mikkelsen
Charlotte Mikkelsen er lidt af en multikunstner og har i sin portefølje blandt malerier, grafik, fotokunst, smykkedesign og portrættegning. I april skal vi imidlertid se nogle af hendes små skulpturer.
Charlotte Mikkelsen bor i Ganløse.
Vil du udstille?
Så kontakt catja.thystrup@egekom.dk, hvis du er klar med en udstilling!
Kontakt
Kultur og Fritid
Dronning Dagmars Vej 2003650 Ølstykke